Mijn nieuwe verslaving

Een hele tijd heeft mijn serieverslaving zich niet laten zien. Dank het aan mijn drukke leven, of aan het feit dat ik misschien wel te hoge eisen had voor een nieuwe serie. Maar nu is er toch eindelijk een serie die aan mijn verwachtingen voldoet! Namelijk: The 100.

the1002Bron

Mijn favoriete verhalen zijn toch wel dystopian, van het genre young adult. Deze verhalen combineren namelijk spanning, destructie, problemen, maar ook relaties en liefde tussen personages, die mij vaak kunnen intrigeren. Deze serie voldoet zeker aan deze eisen. De personages worden goed uitgewerkt, ze zijn interessant en blijven daarom leuk om naar te kijken. De wereld waarin het verhaal zich afspeelt is helemaal goed.

De verhaallijn:
Een nucleaire oorlog op aarde heeft bijna al het leven er verwoest; de enige overlevenden zijn zij die op dat moment in een ruimtestation leefden. 97 jaar later worden alle hulpmiddelen steeds zeldzamer, inclusief zuurstof. De ark, inclusief de laatste hoop van de mensheid, heeft nog maar enkele maanden tot een bitter einde. Daarom besluit de raad om gevangenen, die zij als vervangbaar zien, naar de aarde te sturen, om te testen of het daar weer leefbaar is. De enige gevangenen zijn jongeren tot 18 jaar: iedereen die ouder is en een misdaad begaat, wordt “gefloat”, wat het einde van zijn/haar leven betekent. De jongeren bereiken de aarde, waar zij via armbanden contact moeten houden over hun gezondheid met de ark. Het blijkt moeilijk om samen een samenleving op te zetten. Ook komen ze er achter dat niet de hele mensheid is uitgeroeid door de oorlog: er zijn overlevenden, die hen niet bepaald als welkom terug beschouwen…

Ik vind de karakters goed uitgewerkt. Je krijgt veel achtergrondinformatie over hun verleden, wat zij hebben meegemaakt om te worden wie ze nu zijn. Hierdoor worden hun acties wat logischer en kan je je goed in hen inleven.
Het fijne aan young adult verhalen vind ik altijd de snelheid van de verhalen: er zit een rap tempo in, en daarom gebeurt er veel. Ik vind het knap dat er in deze serie ontzettend veel gebeurt, maar dat er toch veel tijd gestoken is in het uitwerken van alle karakters.

the1003Bron

Ik kan niet wachten om verder te kijken! Helaas laat mijn drukke leventje het niet toe om erg veel afleveringen achter elkaar te ‘binge-watch’en, maar hopelijk kan ik ’s avonds telkens wat tijd vrij maken om verder te kijken!

Heb jij ook een serieverslaving?

Liefs,
Annabel

Geef een reactie

