Fotografie: high speed

Enige tijd geleden kreeg ik de kans om met enkele vrienden van Dekate Mousa, de fotografievereniging in Eindhoven waar ik lid van ben, high speed te proberen. We doken de studio in met ballonnen gevuld met poeders, gekleurd water, met eieren, tomaten en glas. Het werd een enorme rotzooi, maar het was het waard. Hieronder mijn foto’s!

AR-0049

AR-0037

AR-0043

AR-0050

AR-0063

AR3-0068

Hoe we het gedaan hebben:
Allereerst heb ik mijn camera op ‘bulb’ gezet. In deze stand neemt de camera de foto, zolang als jij de knop van je camera ingedrukt houdt. Ik focuste (in AF, autofocus stand) op de ballon/de eieren/het glas, op de rand (want dit is waar hopelijk het meeste gebeurt; dan zal je foto scherper zijn). Vervolgens stelde ik mijn lens in op manual focus, MF, zodat het focuspunt niet meer zou veranderen als ik de knop losliet. Het juiste diafragma bepaalden wij door het licht te meten, vervolgens te proberen en aan te passen waar nodig (aangezien je scherptediepte afhankelijk is van je diafragma).

Vervolgens werd het licht uitgedaan. Iemand, die goed kon schieten en een beetje een daredevil was, schoot met een luchtdrukpistool in het donker op het target. Een apparaatje reageerde op het geluid, en liet met de juiste vertraging de flitser afgaan. Wij hadden onze camera al lopen, die (hopelijk) op het juiste moment de lichtflits met het kapot knallende voorwerp opnam. En dat gaf uiteindelijk deze resultaten! Zoals je merkt zitten er best veel punten tussen, die van trial & error afhangen. Het is dan ook even oefenen!

Als je dit ooit besluit te doen, vergeet dan zeker niet iets achter het target op te hangen zoals een grote doek, die de kogels op kan vangen. En ik kan zeker aanraden dit niet zonder professionals/volwassenen te doen. Zorg er ten alle tijden voor dat je veilig bent! (Zeker als je glas gebruikt)

Heb jij ooit iets met high-speed gedaan? Ik hoor er graag meer over!

Liefs,
Annabel Rianne

Bron header

Geef een reactie

