Boek review: Anna and the French kiss

AR-0076

Praktische info

Schrijfster: Stephanie Perkins
Boektype: serie, #1 van 3 (allen uitgebracht)
Genre: contemporary ya (realistische Young Adult)
Link naar Goodreads: hier

Over het verhaal

Anna wordt door haar vader naar Parijs gestuurd, om daar haar laatste schooljaar door te brengen op de SOAP, School Of America in Paris. Met de nadruk op ‘stuurt haar weg’, want ze heeft er namelijk helemaal geen zin in: ze moet haar vrienden, haar familie en haar crush achterlaten, en zit dan maar alleen in Parijs.

Toch leert ze snel leuke mensen kennen, via haar nieuwe buurmeisje Meredith. Onder haar nieuwe vrienden bevindt zich Étienne St. Clair, een jongen die al snel haar hart op hol laat slaan. Maar helaas heeft hij al een vriendin…

Mijn mening

Ik vond het boek superleuk om te lezen! Het verhaal was niet bijster origineel of spannend, maar wel ontzéttend vermakelijk. Anna was een fijn personage om over te lezen, het was erg makkelijk om me in te leven in haar gedachten. Ze voelde tijdens het lezen bijna als een soort vriendin van me. Haar momenten met Étienne (of St. Clair, beide goed) waren verfrissend. Er was namelijk geen perfectie gaande in dit boek: de personages maakten fouten, waren normaal en niet perfect zoals sommige karakters in boeken wel eens worden geprojecteerd. Dat vond ik erg fijn.

Wat ik ook erg leuk vond was dat er erg veel tijd werd besteed aan de ontwikkeling van de personages om Anna heen: Meredith, Josh, St. Clair en Rashmi waren allemaal belangrijk en goed uitgewerkt. Het verhaal draaide hierdoor niet alléén om Anna.

De schrijfstijl was erg fijn. Het boek las makkelijk weg, een van de redenen dat ik dit boek in enkele dagen uit las! Ik ben erg benieuwd naar de andere boeken van Stephanie Perkins, heb ze dan ook vandaag besteld!

AR-0090

Wat ik fijn vond aan het boek:

  1. De schrijfstijl van Stephanie.
  2. De karakters waren erg realistisch, inclusief alle problemen die tieners mee kunnen maken. Ook werden ze erg goed uitgewerkt en voelden daardoor niet als ééndimensionaal.
  3. Het was oké als personages fouten maakten. In geen enkel geval waren de personages perfect, zoals je soms in andere boeken ziet.
  4. Het was erg makkelijk om je in te leven in Anna. Ze is een leuk karakter om over te lezen en voelde als een soort vriendin.
  5. St. Clair was perfect als tegenspeler.
  6. Het verhaal was nou ook weer niet zó zoetsappig dat je bijna een vinger in je keel zou steken.
  7. Terwijl het wel een leuk liefdesverhaal blijft.
  8. Parijs, ik hou van die stad! De stad werd erg mooi in het verhaal verwerkt, zonder overwelmend te zijn.
  9. Anna besefte zich welke fouten ze had gemaakt, en loste dit vervolgens ook op. Fijn om te zien dat een karakter door een verhaal heen ontwikkelingen doormaakt, zonder dat daar de focus op ligt.

Wat ik minder fijn vond aan het boek:

  1. In de slaaptoren zaten een paar vervelende meiden, die wel eendimensionaal waren. Op een gegeven moment komt het tot een botsing tussen Anna en Amanda, en Amanda lijkt er goed mee weg te komen. Helaas hoor je hier later niet veel meer over (behalve dat Anna wordt achtervolgd door allerlei rumoeren). Ik had graag willen zien dat Anna hier ook werk van had gemaakt.
  2. Het verhaal was niet bijster origineel of spannend (maar wel érg vermakelijk, gelukkig).

Verder kan ik op het moment geen negatieve opmerkingen bedenken. Ik vond het verhaal erg leuk, en ben erg benieuwd naar de andere boeken van Stephanie Perkins!

Beoordeling

5 hearts

Een gedachte over “Boek review: Anna and the French kiss

Geef een reactie

