Book review: To all the boys I’ve loved before

Het is al weer enige tijd geleden dat ik dit boek uitlas. Toch heb ik er nog geen review over geschreven: ik had tijd nodig om te verwerken wat ik nou daadwerkelijk van het boek vond. Lees je mee wat mijn uiteindelijke mening is geworden?

AR-0134

Praktische info

Schrijfster: Jenny Han
Boektype: serie, #1 van 2 (allen uitgebracht)
Genre: contemporary ya (realistische Young Adult)
Goodreads: hier

Synopsis

Lara Jean schreef voor elke jongen die ze ooit leuk vond een brief. Niet een standaard liefdesbrief, maar eentje waarin ze al haar gevoelens voor hem uitte: zowel de positieve als de negatieve. Deze brief belandde vervolgens in een doos onder haar bed, om nooit gevonden te worden. Maar toch gebeurde het ondenkbare: op mysterieuze wijze werden de brieven toch verzonden! Alle vijf de jongens ontvingen de brieven, en het logische gevolg is dat ze haar daar natuurlijk mee confronteerden. En één van hen is de ex van haar zus, Josh… Om haar vriendschap met Josh te bewaren, besluiten zij en een van de andere jongens, Peter, om een neprelatie aan te gaan. Peter wil namelijk aan zijn ex écht duidelijk maken dat het over is. Zo hebben ze allebei iets. Maar wat er gebeurt is natuurlijk nooit wat je verwacht…

Mijn mening

Het boek was zeker vermakelijk. In het begin vond ik het moeilijk om me in te leven in de personages, omdat ze wat ver van me verwijderd voelden. Lara Jean wordt telkens met haar twee voornamen aangesproken. Dit zal zeker voorkomen, maar ik kreeg er een vreemd gevoel bij. Waarom noemde bijna niemand haar gewoon Lara?

Het was zeker verfrissend om een zestienjarig meisje ook echt zestien te zien zijn. Ze was onzeker, ze kwam in de problemen. Maar sóms, dan snapte ik écht niet wat ze deed. Waarom zou je een rijbewijs krijgen, als je zo onzeker bent in een auto dat je wanneer je er voor het eerst alleen in zit een auto-ongeluk veroorzaakt? Ik ben ook onzeker in de auto van mijn moeder, maar dat ligt aan de auto en niet aan mij. In vele andere auto’s die wel normaal zijn, kan ik prima mijn weg vinden. Dat is ook waarom ik mijn rijbewijs heb verdiend. Maar waarom zou je er een krijgen, wanneer je nog zó onzeker bent? Ik kon maar niet stoppen me hieraan te irriteren. Zo waren er nog kleine andere puntjes in het boek die ik wat vervelend vond.

Toch vond ik het boek leuk, en las ik hem snel uit. Lara’s (zie je, ik zeg gewoon een naam hoor!) vriendschap met Peter is leuk om over te lezen, ondanks de rare manier waarop deze tot stand komt. Lara’s contacten met Josh zijn wat vreemder, maar toch ben je benieuwd wat er uiteindelijk gaat gebeuren. Ook is het interessant om meer te weten te komen over Lara’s familie. Ondanks dat ik de manier waarop Lara en haar zus met elkaar om gingen af en toe irritant vond, was het wel realistisch. Wel één opmerking: waarom zouden de dochters het hele huishouden overnemen, wanneer een vader er alleen voor komt te staan? Ik snap dat hij in zijn eentje het geld op tafel moet leggen, en dat is prima. Maar dat hij niet eens weet hoe hij fatsoenlijk moet koken… Dat vind ik toch wel ver gaan. Als alleenstaande ouder zou ik er alles aan doen om er voor te zorgen dat mijn kinderen hetzelfde onbezorgde leven kunnen leiden als wanneer we met zijn tweeën waren! Zodat zij niet bezig hoeven te zijn met de was of het koken.

Ik denk dat dit boek ideaal is voor meisjes van 12 tot 14 jaar. Er zit wat liefde in, vriendschap, en ik denk dat zij zich het beste in kunnen leven in Lara. Jammer dat Lara zegt dat ze 16 is, terwijl ze wat jonger aanvoelt. Ik hoop dat ik niet zo ‘onschuldig’ was toen ik 16 was.

Ik zal het tweede boek denk ik ook aanschaffen. Ik ben benieuwd wat er verder met Lara gaat gebeuren, aangezien het eerste boek niet erg veel losliet over het einde. Ik denk wel dat ik dit relatief snel zal moeten doen, omdat ik anders mijn aandacht ga verliezen. En dat zegt natuurlijk ook wel wat.

Beoordeling: 3/5

3 hearts

Een gedachte over “Book review: To all the boys I’ve loved before

Geef een reactie

