Boeken die me tegenvielen

Het komt helaas soms voor dat een boek uiteindelijk niet opleeft naar je verwachtingen. Jammer, maar we gaan door met ons leven. Toch ben ik soms verbaasd als ik een boek helemaal niks vond, terwijl iedereen er lovend over is. Ik snap het niet zo goed: waarom vinden zij het zo fantastisch? Maar ook vraag ik me af wat de reden is waarom ik dit boek niet zo geweldig vond. Ik laat jullie mijn minder geliefde boeken zien, en vertel je waarom ze tegenvielen.

The book thief – Markus Zusak

Bron

Dit boek las ik vóór de zomervakantie van 2014. Ik was erg benieuwd, omdat het plot mijn interesse al vroeg opriep. Ook was er een film van verschenen, en ik wilde het boek graag lezen voordat ik de film zag.

Maar zowel het boek als de film vielen me tegen! Begrijp me niet verkeerd, het verhaal is zeker interessant, maar het voldeed niet aan mijn verwachtingen. Het was veel te eenvoudig om het boek weg te leggen, om me een week later te bedenken dat ik toch maar eens verder moest lezen. Jammer! De film bekeek ik in het vliegtuig. Aangezien een film tijdens het vliegen de ideale afleiding is, was dit een ideaal moment. Bij de film had ik precies hetzelfde probleem: ik kon mijn aandacht er niet bij houden. Daarom heeft dit verhaal me in geen geval kunnen ontroeren. Terwijl ik juist zo vaak lees dat mensen moesten huilen. Ik huil niet snel bij films of boeken, maar ik kan wel waterige oogjes krijgen. En in geen van beide gevallen kwam dat ook maar enigszins dichtbij. Ik was af en toe juist snel afgeleid!

Paper Towns – John Green

Bron

Eerlijk. Ik snap écht niet waarom mensen dit boek leuk vinden. Het was saai, eenvoudig en anticlimactisch. De enige te tolereren bladzijdes waren de eerste vijftig, waarin Quentin en Margo samen wraak nemen op mensen die Margo wat hebben aangedaan. Dan verdwijnt ze van de aardbodem. En is Quentin de rest van het boek bezig om Margo te vinden. Het is zijn enige doel, het enige waar hij over kan praten. Want Margo verdween wel vaker (en kwam vanzelf weer terug), maar nu zou ze ‘hints’ voor Quentin achtergelaten hebben. Niet goed opgeruimd zal je bedoelen. Quentin ziet het als zijn doel om haar te vinden.

Samen met zijn vrienden gaat hij op een road trip om haar te vinden. Deze roadtrip duurt naar mijn weten veel te lang, en wordt voornamelijk gevuld met beschrijvingen over plassen in flesjes en snel benzine & eten halen bij gasstations, om geen tijd te verliezen.

De karakters maakten naar mijn idee totaal geen ontwikkeling door, ze waren saai en voorspelbaar, en het einde was gewoon vreselijk. Ik zal het niet delen om spoilers te voorkomen, maar ik kan je zeggen dat je dit boek niet hoeft te lezen. Voor mij deed het helemaal niets.

Looking for Alaska – John Green

Bron

Dit was het tweede boek dat ik las van John Green, na The Fault in Our Stars. Het boek op zichzelf was oke, omdat het verhaal toen nog origineel was. Ik besefte me toen nog niet dat alle andere boeken van John Green precies hetzelfde waren.

Miles zit op een boarding school en is verliefd op Alaska (zo heet het meisje, ja echt). In het boek lezen we over hun vriendschap, relatie, en hoe die opeens verandert. Ik zal er niet te veel over vertellen, omdat dat is wat het boek goed maakt.

Maar het belangrijkste wat ik wil melden is dat alle karakters in John Green’s boeken zo ontzettend veel op elkaar lijken. Eigenlijk is The Fault in our Stars, zijn vierde boek, pas de eerste die echt verfrissende karakters bevat. De standaard plotlijn gaat namelijk zo: meisje is mysterieus & jongen zit achter haar aan. In Looking for Alaska is Alaska slim, feminist, fervent boekenlezer, en Miles zou dolgraag haar vriend willen zijn. Dan gebeurt er iets met Alaska. In Paper Towns is Margo mysterieus en slim. Quentin zou dolgraag haar vriend willen zijn. Dan gebeurt er iets met Margo. In The Abundance of Katherine’s (het boek dat ik na 10 bladzijdes heb neergelegd omdat ik het hélemaal niks vond) is Colin op zoek naar zijn perfecte Katherine (want meisjes die niet Katherine heten voldoen niet aan zijn eisen). Alle jongens hebben dezelfde karakters en dezelfde doelen: een meisje krijgen. Dat vind ik zo eentonig. Gelukkig was Augustus Waters veel meer dan dat, mogelijk omdat het voor John Green vernieuwend was om een meisje als hoofdpersoon te hebben. Hopelijk worden zijn boeken vanaf nu beter. Al vraag ik me af wanneer een volgend boek komt: er is geen boek meer van hem verschenen sinds 2012.

The lovely Bones – Alice Sebold

Bron Excuses voor de filmposter als foto, er waren online geen foto’s van de boekcover te vinden van goede kwaliteit, en mijn boek ligt ergens op zolder! Oeps haha…

Dit is een boek dat een beetje buiten mijn favoriete genre ligt, dus de kans was inderdaad al groter dat ik dit boek niet leuk zou vinden toen ik hem begon te lezen, enkele jaren geleden. Ik kon me er niet in inleven, de verhaallijn leek erg plat en ik kreeg er niet echt een goede indruk van. Jammer, want het verhaal begint goed. Susie wordt vermoord, en vertelt ons hoe ze is vermoord. Haar familie weet echter niets: en daarom volgen we Susie die vanaf een soort hemel haar familie bekijkt. Klinkt interessant, niet? Echter verloor ik door het lezen van het boek zo mijn interesse in het verhaal, dat ik nog steeds het kijken van de film uitstel. Terwijl ik Saoirse Ronan een hele goede actrice vind. Zegt genoeg over het boek voor mij!

Heb jij boeken die je vreselijk vond, maar waarbij niemand het met je eens is?

Liefs,
Annabel Rianne

Een gedachte over “Boeken die me tegenvielen

  1. Romy zegt:

    Helemaal eens met Paper towns, wat een verschrikkelijk boek was dat! Looking for Alaska vond ik wel leuk en An abundance of Katherines zit er tussenin voor mij. Maar je hebt helemaal gelijk wat de plotlijn van zijn boeken betreft!

    Like

Geef een reactie

