Sporten: hoe blijf je gemotiveerd?

Sporten heeft de afgelopen maand bij mij stil gelegen. Dit kwam omdat ik geopereerd was aan mijn voet (een kleine ingreep) en ik het herstel niet wilde beïnvloeden door er te veel druk op uit te oefenen. Maar ik heb het gemist! Het is de bedoeling dat ik deze week weer actief ga beginnen aan de lessen. Afgelopen zaterdag sportte ik al (heel) even, en dat was fijn! Ik kan niet wachten om weer te gaan knallen.

Maar dat was écht niet altijd zo. Jarenlang heb ik moeite gehad met sporten, en dan vooral het doorzetten ervan. Ik kan het aantal keren dat ik ‘begon met rennen’ niet op twee handen tellen. Hoe kan je er nou voor zorgen dat je met plezier naar de sportschool gaat, en dat je elke week weer opnieuw blijft gaan? Aangezien ik veel geleerd heb van het afgelopen jaar, hierbij wat tips. Hoe zorg je ervoor dat je gemotiveerd blijft?

 :

Bron

  1. Verander je mind-set
    Waarom wil je beginnen met sporten? Wil je dunner zijn, strakker? Heeft iemand tegen je gezegd dat je wel een paar kilo’s kwijt mag raken? Houd je niet van wat je ziet als je in de spiegel kijkt? Dit zijn natuurlijk redenen om de sportschool in te vliegen, maar dit zijn niet de goede. Voordat je écht tevreden kunt zijn met jezelf, of dat nou vóór of na een jaar sporten is, zal je toch echt van jezelf moeten leren houden. Doe je dat al? Goed zo! Doe je dat niet? Dan mag je dat best toegeven. Het is belangrijk om altijd van jezelf te houden, en ik snap dat het moeilijk kan zijn om te leren. Maar ik heb gemerkt dat mijn motivatie al snel verdwenen was, toen ik voor deze redenen sportte. Probeer te houden van diegene die je nú bent. Dan is het prima om jezelf beter te willen maken, maar er zit dan een goede mindset achter. Ik weet dat het moeilijk aan te nemen is van mij. Wat weet ik er nou van? Zou je wat tips van me willen? Dan kan je me altijd een mailtje sturen.
     :
    Bron
  2. Kom er achter wat jij het leukste vindt
    Dit klinkt misschien logisch, maar toch is het moeilijk: voordat je er achter komt wat je het allerleukste vindt om te doen, en waar je dus enthousiast van wordt, zal je meerdere dingen moeten proberen. Wees niet bang om bij een les binnen te lopen en de docent aan te spreken. Doe een keertje mee en kijk hoe het bevalt! En wees niet teleurgesteld als het niet in één keer goed gaat: iedereen is ooit begonnen.
    Voor mij is fitness in groepslessen ideaal. Je wordt opgezweept door de docent en door de muziek, en daarnaast ook door de anderen om je heen. Als zij een oefening kunnen, dan kan jij het ook toch? Na een uurtje zweten voel ik me altijd erg voldaan, en kan ik met een tevreden gevoel naar huis. Omdat dit gevoel zo fijn is, wil ik de week erna weer!
    workout:
    Bron
  3. Sport met vrienden samen
    Met een paar vriendinnen heb ik een sportgroepje op Facebook. We vragen regelmatig wie er mee gaat naar een leuke les. Het is veel gezelliger om samen te gaan! Tijdens het sporten zelf praten we amper, maar ervoor en erna is het fijn om te kletsen. Eigenlijk praten we naderhand bijna alleen over het sporten! Wat ging goed/minder goed, wat vinden we van de docent, etc. En het voelt goed om je samen door een moeilijke les door te slepen! Ook is het nog een extra push om daadwerkelijk te gaan sporten, als je aan iemand een belofte hebt gedaan om te komen: je kan niet zomaar van je laten afweten… Door te sporten met vriendinnen samen, ga ik veel vaker!
  4. Beloon jezelf
    Toen ik begon met sporten, gaf ik mezelf een doel: na een maand intensief sporten mocht ik voor mezelf een leuk kledingstuk kopen om in te sporten. Niet meteen een hele set, omdat ik bang was een fortuin uit te geven en het vervolgens niet te gebruiken. Na een maand sporten in oude kleding kocht ik voor mezelf een sportlegging en -bh. De maand erna een shirtje, de maand erna weer. Nu heb ik een kleine maar fijne collectie opgebouwd met goede kleding, waarin ik me geweldig voel tijdens het sporten. Ondanks mijn rode hoofd. Voor mij was dit ideaal: ik sportte goed door, en toen het eenmaal goed ging en ik leuke kleding erbij kocht ging ik ook door, omdat ik me er goed in voelde. Hierdoor werd het sporten alleen maar leuker!
    Heb je al genoeg sportkleding? Je kan natuurlijk ook voor gewichten sparen, een fijne yogamat of een fijne waterfles. Of een trui om aan te trekken na het sporten, zoals de leuke van Fitgirlcode!
    3 Detox Water Recipes: Anti-Bloating, Belly Slimming, and Craving Control. Drink at least eight 8 oz glasses of it per day a week out from your big event to see and feel the slimming effects after your body flushes out of it's toxins.:
    Bron
    Deze waterflessen van Blogilates vind ik superleuk! Er staat een motiverende quote op, en je ziet er ook nog eens fabulous uit terwijl je drinkt. En als je water saai vindt, kan je er makkelijk wat citroen/aardbeien/etc aan toevoegen!
  5. Verwen jezelf naderhand
    En nee, dan bedoel ik niet met een stuk taart! Je kan jezelf fijn belonen, door bijvoorbeeld een fijne douchegel te hebben. Dan wordt douchen na het sporten een klein feestje! Gebruik deze douchegel alleen na het sporten. Als je hem weer wilt gebruiken, zal je toch écht eerst naar de sportschool moeten voor een workout! En natuurlijk kan je zelf ook andere voorbeelden bedenken, zoals een fijne bodylotion, handcrème of warme trui. Bedenk waarmee jij jezelf het beste kunt belonen!
  6. Sport bij een sportschool en niet thuis
    Voor mij werkt het goed om niet thuis te sporten. Als ik lekker op de bank zat, zag ik het echt niet zitten om mijn sportkleding aan te trekken en een rondje te gaan rennen. Als ik speciaal naar de sportschool ga, dan ben ik veel sneller geneigd om lekker te gaan sporten. Moet je alleen niet lekker op de bank zitten voordat je naar de sportschool wilt gaan…
  7. Plan aan het begin van je week het sporten in
    Aan het begin van de week bedenk ik me altijd al wanneer ik ga sporten. Dan plan ik niet per ongeluk een activiteit over mijn sporttijd heen, en kan ik er ook rekening mee houden met was en met het klaarzetten van mijn tas. En ik kan me er alvast mentaal op voorbereiden, als ik er geen zin in heb 😉 En hierbij helpt de vriendengroep ook weer! Als ik aan het begin van de week gezegd heb woensdag te gaan sporten, kan ik het niet maken om nog af te haken!
     :
    Bron
  8. Sport op een tijdstip dat voor jou het beste werkt
    Ik sport het beste in de avonduren, wanneer ik direct vanuit de universiteit de sportschool in duik (rond etenstijd). Dan ben ik in de buurt, en ik ben best moe na het sporten. Hierdoor presteer ik naderhand minder goed. Zou jammer zijn als mijn dag daar onder lijdt! Terwijl ik ’s avonds toch lekker op de bank zit. Dan is het niet erg om lui te zijn, zeker niet als je al actief geweest bent!
    Als jij juist veel energie krijgt van het sporten, is het misschien verstandiger om ’s ochtends te sporten. Op je vrije ochtend, of wanneer je een uurtje eerder opstaat (al snap ik als dat moeilijk is…). Of anders in je lunchpauze!
  9. Gebruik een fitness-tracker
    Dit is niet alleen een tip voor het sporten zelf, maar ook voor het actiever blijven in het algemeen. Ik draag sinds augustus een activity tracker, en ik kan zeggen dat dit me goed bevalt. Deze houdt bij hoeveel stappen je dagelijks zet (al moet je dit natuurlijk met een korreltje zout nemen), en geeft aan wanneer je te lang hebt gezeten. Omdat ik dagelijks mijn doel wil halen, neem ik wat vaker de trap. Of ik loop naar de supermarkt. En op de app van het apparaat kan je je sporten aangeven! Ook kan je je gewicht en slaap bijhouden.
  10. Houd je voedselinname bij
    Samen met de activity tracker houdt ik mijn voedselinname bij. Wat eet ik op een dag, en hoeveel mag ik nog ongeveer eten tot ik mijn dagelijkse limiet heb bereikt? Hierdoor houdt ik beter bij wat ik eet, en ben ik ook sneller geneigd om gezonder te eten. Gek natuurlijk, want de app beoordeelt je niet op je eetgedrag. Maar het is vervelend om je balkje rood te zien worden… En als je op een dag wat teveel gegeten hebt, zal je sneller misschien toch de sportschool een bezoekje brengen!
  11. Zorg voor inspiratie om je heen
    Praat met je vrienden over sporten, ga eens met je vriend(in) sportief op pad (een lange wandeling of squashen in de sportschool bijvoorbeeld), kies een motiverende quote als achtergrond op je telefoon en hang motiverende teksten bij je bureau/op je spiegel. Wees wel realistisch en droom dus niet meteen over de ideale lichamen (als dat je doel is) maar omring je zelf met motivatie. Dan krijg je alleen maar meer zin om aan de slag te gaan!
     :
    Bron
     :
    Bron
    Heb je, naast de afbeeldingen in het artikel, nog wat meer behoefte aan inspiratie? Je kan me vinden op Pinterest, waar ik een bord heb vol met sport-inspiratie, ofwel Fitspiration. Ik heet daar (nog) geen AnnabelRianne, maar via de link kan je me vinden!
  12. Zorg voor de juiste muziek
    Sport je niet in groepslessen, maar ga je liever op eigen houtje fitnessen/rennen/roeien/etc? Dan kan je muziek veel verschil uitmaken. Zoek je favoriete opzwepende muziek bij elkaar en neem deze altijd mee! Een band om je mobiel mee om je arm te dragen is hiervoor bijvoorbeeld handig (zijn voor een paar euro al bij de Action te vinden). Of je kan natuurlijk je oude mp3-speler gebruiken, die je nog aan je broek kon vastklemmen. Wordt die ook nog eens gebruikt!

Hopelijk heb ik je met deze tips een klein beetje kunnen helpen. Sport jij vaak? En hoe blijf jij gemotiveerd?

Liefs,
Annabel Rianne

2 gedachtes over “Sporten: hoe blijf je gemotiveerd?

  1. MY TOUCH OF GOLD zegt:

    Ik vind sporten echt heerlijk! Gemotiveerd blijven kan moeilijk zijn, maar mij lukt het omdat ik samen sport met mijn vriend. Daarbij motiveren mooie outfits mij uiteraard ook om te sporten. Hoe dichter ik bij mijn doel kom, hoe beter het staat!

    Like

Geef een reactie

