2015 in boeken

Vorig jaar stelde ik op onze oude vertrouwde Goodreads mijn leesdoel in op 10 boeken. Dat moest ik wel halen, dacht ik zo. Ik zou een beetje mijn best moeten doen (ik zat in een leesdipje), maar het zou zeker haalbaar zijn. En dat bleek! Afgelopen jaar stelde ik meerdere keren mijn Goodreads reading challenge bij. 15 werd mijn nieuwe doel.

En uiteindelijk las ik er… –tromgeroffel– 17! Je denkt misschien, dat is helemaal niet veel. Maar voor mij zeker wel. Mijn boekenkastje is het afgelopen jaar redelijk flink gegroeid, en ik hoop deze trend door te kunnen zetten naar het komende jaar. Ik heb mijn nieuwe Goodreads reading challenge dit jaar weer op 15 gezet, en ik denk dat ik dit makkelijk moet kunnen halen (als ik de trend van het afgelopen jaar doorzet, uiteraard). Misschien haal ik de 20 wel! Dat zou toch leuk zijn!

Maar waar je nu natuurlijk eigenlijk voor komt, ik bedoel zie de titel, is de lijst met boeken die ik afgelopen jaar las. Ik laat je graag zien welke boeken ik heb gelezen, en ik geef er kort mijn mening over. Heb jij een van deze boeken gelezen? Ik hoor graag wat je er van vond!

The Scorch Trials – James Dashner – 17 dec 2014 tot 5 januari 2015

Dit tweede deel van The Maze Runner-serie deel helaas onder voor mij aan het eerste deel. Waar het eerste boek spannend was, vond ik de eerste helft van het tweede boek maar moeilijk om doorheen te bijten. Jammer! De tweede helft van het boek was gelukkig beter, waardoor ik het boek uiteindelijk op Goodreads toch 4 sterren gaf. Maar na het lezen van alle andere boeken van 2015, vraag ik me af of hij de 4 sterren nog wel verdient.

We were liars – E. Lockhart – 11 tot 13 april

Wauw, wat een sprong in de tijd! Waarom, daar kom ik zo op. Deze korte novella van 242 bladzijdes is perfect voor op vakantie. Het verhaal was bijzonder, origineel en het einde totaal onverwacht. Aanrader! En zoals je ziet, het boek las erg makkelijk weg. Ik gaf hem 4 sterren, die ik denk dat hij nog steeds verdient.

Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children – Ransom Riggs – 20 januari tot 20 april

Zoals je ziet heb ik echt geprobeerd om boeken te lezen tussen januari en april. Het was er alleen eentje die ik onwijs moeilijk vond om doorheen te komen. Ik had hem bijna niet uit gelezen, maar omdat ik vroeger mijn boeken nooit uit las (rustig maar, ik was 12 en had een druk leven) en ik niet wil terugvallen in die gewoonte, dwong ik mijzelf hem uit te lezen. Het boek was in principe ok, maar hij stelde me teleur. Ik kon me niet geheel inleven in de personages, de schrijfstijl stond me een beetje tegen, en het belangrijkste: het boek gebruikt enkele foto’s om het verhaal te verduidelijken. Dit was wat me in eerste instantie intrigeerde, ik wilde het ontzettend graag lezen omdat de foto’s zo apart waren, het verhaal kon alleen maar goed zijn. Maar de manier waarop de foto’s in het verhaal werden verwerkt vond ik erg tegenvallen. Er werd maar een klein moment bij de foto’s stil gestaan, en de verdere uitwerking in het verhaal was miniem. Terwijl ik juist meer over die gekke mensen/abnormale dingen had willen weten! Op Goodreads gaf ik het boek 3 sterren, maar ik denk nu dat het beter kwalificeert als 2 (wat op Goodreads it was ok betekent). Jammer, want het boek had zoveel potentie! Misschien dat de film beter wordt…

Fangirl – Rainbow Rowell – 14 tot 31 mei 2015

Dit boek is een van mijn favorieten van 2015. Heerlijk boek was het! Ik kon erg genieten van alles wat er in het verhaal gebeurde, en Cath was een fijn persoon om te volgen door haar eerste collegejaar op de universiteit. Ik vond de stukjes over Simon & Baz (een fictieverhaal in het boek, waar Cath fanfictie over schreef) wat moeizaam om doorheen te komen, maar dat deed niet af aan het verhaal. Ik denk dat ik gewoon net niet genoeg tijd kreeg om van Simon en Baz te gaan houden! Deze tijd hoop ik wel te krijgen bij het lezen van Carry On, het laatste nieuwe boek van Rainbow Rowell dat alleen over hen gaat. Ik gaf Fangirl 5 sterren, en dat verdient hij zeker!

Paper Towns – John Green – 1 tot 14 juni 2015

Ik kan er mee beginnen dat ik vind dat het boek de twee sterren die ik het destijds gaf, niet verdient. Bahbah, wat vond ik dit boek vreselijk slecht als ik er op terug kijk. Sommige mensen houden van alle verhalen van John Green, en dat is prima. Sorry als ik je hiermee beledig! Maar ik ben de verhalen van John Green helemaal zat. The Fault in Our Stars vond ik fantastisch (al heb ik niet gehuild), Looking For Alaska was ok. The Abundance of Katherines heb ik neergelegd na ongeveer 20 bladzijdes, ondanks mijn haat aan het niet uitlezen van boeken. Dit is dan ook de enige reden waarom ik Paper Towns uit las. De eerste 50 bladzijdes waren ontzettend leuk, dat geef ik toe, en daardoor had ik goede hoop voor de rest van het boek. Zeker toen het bergafwaarts ging, bleef ik hoop houden dat het verhaal toch weer ietsje beter zou worden… Nu heb ik echter zo’n hekel gekregen aan de verhalen, dat ik de planken vol John Green-boeken in de boekenwinkel niet eens een blik waardig gun. Ik ben er helemaal klaar mee! Waarom? Omdat alle verhalen op TFIOS hetzelfde zijn. Je kunt alle mannelijke en vrouwelijke karakters naast elkaar leggen, en ze zijn precies hetzelfde. Met hun typische opmerkingen die veel te volwassen zijn voor hun leeftijd, hun levens die worden omgegooid door de aanwezigheid van een meisje… Ik ben er een beetje klaar mee. Klaar voor een nieuw recept, John!

 Unravel Me – Tahereh Mafi – 5 november 2014 tot 6 juli 2015

Dit boek heeft last van het maar al te vaak voorkomende tweede boek-syndroom. Het is het tweede deel in de Shatter Me-trilogie, waarbij ik het eerste boek fantastisch en intrigerend vond. Dit verdween echter snel bij het lezen van het tweede boek. Ik heb hem daarom ook een hele tijd weggelegd. In het begin van de zomervakantie heb ik het boek er toch maar weer eens bijgepakt, en daar ben ik ontzettend blij mee! Tegen het einde van het boek wordt het namelijk steeds beter, en ik werd weer helemaal in het verhaal gezogen zoals bij het eerste deel het geval was geweest. Ik was zo enthousiast over het boek, dat ik meteen het laatste deel bestelde! Dat zegt je misschien niet veel, misschien doe je dat altijd wel, maar voor mij is dat best wel een groot punt! Ik gaf het boek uiteindelijk 4 sterren.

The Death Cure – James Dashner – 20 april tot 8 juli 2015

Ik was me er niet van bewust, maar het lijkt erop dat ik met meer boeken moeite had dan ik dacht. Dit was er ook zo eentje. Uiteindelijk las ik hem uit, en ik was tevreden. Helaas moet ik toekennen dat dit niet mijn favoriete serie is: het eerste boek was bij uitstek de beste. Jammer! Ik gaf het boek 3 sterren.

Ignite Me – Tahereh Mafi – 8 tot 13 juli 2015

Het laatste deel in de Shatter Me serie was in een woord: fantastisch. Het vatte de hele serie samen tot een mooi geheel, en zorgde ervoor dat ik iedereen om mij heen die Young Adult boeken las deze serie aanraadde. Tahereh heeft goed werk verricht! Een van de dingen die ik knap vond aan Taherehs schrijfkunsten, is dat ze de kracht heeft om je van je gedachten af te brengen. Waar ik in het begin geheel zeker wist een hekel aan iemand te hebben, wist ze het zo te krijgen dat dat mijn favoriete personage werd. Mensen die alleen boek een gelezen hebben verklaren me voor gek, en dat is zeker begrijpelijk. We praten wel weer verder als je de serie uit hebt! Ik kan je de serie erg aanraden. 5 sterren.

The Statistiscal Probability of Love at First Sight – Jennifer E. Smith – 14 tot 15 juli 2015

Dit was het eerste boek dat ik op mijn iPad las. Ik wilde graag ontdekken hoe het mij beviel voor ik op vakantie vertrok, waarmee ik bepaalde of ik wel/niet boeken op mijn iPad zou zetten. Nou, dat heb ik geweten. Het koste me maar ietsje langer dan een dag om dit verhaal uit te lezen! Het was lief, vlot, gezellig, en ideaal voor in de vakantie of wanneer je een dipje hebt en opgevrolijkt wilt worden. Heerlijk om te lezen! Ik gaf het boek 4 sterren.

World After – Susan Ee – 5 tot 13 augustus

Dit boek las ik op/na mijn vakantie in Zuid-Afrika. En hij was leuk! Het is het tweede deel in de serie Penryn and the End of Days, en het is de eerste serie die het bestaan van engelen en een apocalypse goed verwerkt, naar mijn mening. Heerlijk om te lezen, inclusief alle gure dingen die er aan te pas komen! (Waar ik eigenlijk alleen maar meer van houdt). Deze serie is een aanrader! Deel 3 heb ik nog niet gelezen, maar dat zal er in 2016 zeker van komen… Ik gaf het boek 4 sterren.

Lobsters – Tom Ellen & Lucy Ivison – 13 tot 19 augustus

Ook al zo’n heerlijk zomerboek. Ik heb dit jaar de contemporary ofwel realistische Young Adult boeken goed verkend, en dat is me goed bevallen! Op Goodreads staat dat ik 6 dagen over dit boek deed, maar als ik het me goed herinner had ik hem met 2 dagen uit. Misschien niet goed ingevoerd (stout!). Echt: neem dit boek mee op vakantie naar het strand! Heerlijk. Ik gaf het boek 4 sterren.

City of Bones – Cassandra Clare – 21 augustus tot 28 september

Ook al deed ik ruim een maand over dit boek, ik heb van alle momenten genoten. Wat een goed verhaal! Ik kan me goed voorstellen waarom dit boek zo bekend is. Dit is het eerste boek in de serie, er liggen nog 5 delen op me te wachten. En door het Boekenfestijn heb ik die al allemaal in mijn bezit voor een klein bedragje! Waar zo’n festijn toch niet allemaal goed voor is… Ik gaf het boek 4 sterren.

De gehele Anna & The French Kiss trilogie – Stephanie Perkins
Anna and the French Kiss – 28 september tot 4 oktober
Lola and the Boy Next Door – 29 oktober tot 9 november
Isla and the Happily Ever After – 12 tot 30 december

Deze boeken kan ik allemaal wel tegelijk behandelen. Wat een fijne serie is dit! Zoals ik al eerder zei, comtemporary was wel een van de belangrijkste motieven dit jaar. Deze drie boeken waren zoet, lief en vooral erg fijn om te lezen! Mijn favoriet was Lola, Anna was een dichtbije tweede. Isla vond ik ook leuk, maar deed onder vergeleken bij de rest in diepgang. Ik gaf Anna 5, Lola 5 en Isla 4 sterren.

To All the Boys I’ve Loved Before – Jenny Han – 8 tot 20 oktober

Ik denk dat dit boek zeer geschikt is voor iets jongere meiden die graag YA lezen. Ik was er net iets te oud voor. Normaliter kan ik mij makkelijk indenken dat de meisjes in de boeken, die vaak als 16 worden neergezet, ouder zijn omdat zij in gedrag wat volwassener overkomen dan hoe ik mezelf zag op 16. Ik kan mij makkelijk indenken dat ze wat ouder zijn, omdat leeftijd vaak niet erg belangrijk lijkt te zijn in de verhalen. Bij dit boek was dat echter anders: Lara Jean is 16, zogezegd, maar zij voelde door haar gedrag alleen maar jonger aan. Zeker leuk om over te lezen, maar het irriteerde mij af en toe net iets te veel. Voor meiden van 12 tot 16 kan ik dit boek aanraden. Ik gaf het 3 sterren.

The Unbecoming of Mara Dyer – Michelle Hodkin – 9 november tot 9 december

Toen ik aan dit boek begon, wist ik eigenlijk helemaal niet waar het over zou gaan. De samenvatting op Goodreads laat erg veel aan de verbeelding over. Gelukkig heeft het boek mij uitermate verrast! Het was spannend, intrigerend, en ik werd er helemaal gelukkig van. Ik kan niet wachten om deel twee te gaan lezen, hij staat al in mijn boekenkast! Ik gaf het boek 5 sterren, en ik denk dat dit mijn favoriete boek van het jaar is!

Wat een lijst, haha. Het schrijven over de boeken ging veel makkelijker dan verwacht! Ik ben benieuwd of dat de komende jaren nog steeds zo gaat zijn (als ik dan nog blog, uiteraard, wat ik wel hoop), ik hoop dat mijn lijstje boeken voor de komende jaren alleen maar langer gaat worden! We zullen zien 🙂

Heb je nog aanraders voor mij, gebaseerd op deze lijst?

Liefs,
Annabel Rianne

Wil je het hele jaar door weten wat ik aan het lezen ben? Ik zou het superleuk vinden als je me toevoegt op Goodreads! Je kan me hier vinden 🙂

P.s. ik heb eindelijk uitgevonden hoe je links van plaatjes aan de afbeeldingen zelf toevoegt! Als je wilt weten waar de afbeelding vandaan komt, klik je voortaan direct op de afbeelding!

Geef een reactie

