Boeken: leesuitdagingen voor 2016

Je hebt enkele dagen geleden mijn lijst met boeken die ik las in 2015 kunnen zien. Het waren er voor mijn doen best een hoop! Komend jaar hoop ik de trend door te zetten en lekker te blijven lezen. Ik verwacht dat dit wel goed komt, aangezien ik nu al enthousiast boeken aan het kopen ben… Terwijl ik er nog genoeg op mijn bureau heb liggen die ik nog moet lezen. Oeps! Maar komt goed, ik ga ze komend jaar zeker lezen. Maar voordat ik in een routine beland: ik ga mezelf wat uitdagingen stellen voor 2016! Zo kom ik nog eens buiten mijn comfort zone. Kijk je mee?

  1. Een Nederlands boek lezen
    Hier ben ik al een beetje mee bezig, dus hopelijk is deze uitdaging niet al te moeilijk meer. Al jarenlang lees ik alleen nog maar Engelse boeken, omdat ik me erg moeilijk kan inleven in de Nederlandse teksten. Zonde, aangezien ik af en toe merk dat mijn Nederlands hierop achteruit gaat! Terwijl mijn Engels door alle oefening juist beter wordt… Dat moet andersom ook kunnen dus. Afgelopen kerstvakantie begon ik in De Laatste Liefdesbrief van Jojo Moyes, die ik van mijn moeder leende. Ik wil dit jaar in ieder geval dit boek én een ander Nederlands boek uitlezen!
  2. Meer dan één boek per maand lezen
    Dat hoeft niet per sé twee per maand te betekenen, maar 1 boek per maand lezen is gewoon weinig. Dat kan ik beter! Lezen is tegenwoordig weer een van mijn favoriete bezigheden, sinds ik er weer wat meer tijd voor neem. Om dit zo te houden wil ik proberen mezelf een extra doel te stellen, naast de Goodreads reading challenge die ik net als vorig jaar op 15 boeken stelde. Aan het werk!
  3. Een boek van een heel ander genre lezen
    Dit is een moeilijke voor mij. Ik lees bijna alleen maar Young Adult, eigenlijk alleen maar. Dat vind ik de leukste boeken, omdat ze vlot lezen en er veel gebeurt. Maar toch is het ook wel eens leuk om iets nieuws te ontdekken! Zo verbreed ik voor de toekomst mogelijk mijn horizon 🙂 Mijn vriend leest erg veel historische fictie, misschien kan ik eens een van zijn boeken oppakken. Of Emma van Jane Austen, die ligt nog steeds in mijn kast nadat ik hem cadeau kreeg voor mijn verjaardag van mijn zus! Wordt toch eens tijd…
  4. Eerst zo veel mogelijk al gekochte boeken lezen voor ik nieuwe koop
    Je kent waarschijnlijk het probleem: het is zo aantrekkelijk om eventjes de boekenwinkel binnen te stappen, en om met een stapeltje boeken onder je armen de winkel te verlaten… Ik houd er veel te veel van om in de boekenwinkel en op het internet te snuffelen. Om maar niet te spreken van de excitement die ik voel wanneer een pakketje die dag wordt bezorgd! Maar hierdoor heb ik een bescheidene collectie opgebouwd de afgelopen paar maanden. Het wordt eens tijd om deze de kop in te drukken! En het zal me ook heus wat centjes schelen als ik ze eerst uit lees, voor ik nieuwe koop… We zullen zien waar het schip strandt!
  5. Snel reviews maken van boeken die ik uitgelezen heb
    Ja, er staan nu 3 boeken open die ik nog moet reviewen op mijn blog… Dat vind ik eigenlijk beschamend veel. Het kost niet eens zoveel tijd om te schrijven, maar wat me tegen houdt is het maken van foto’s van het boek. Terwijl ik houd van fotografie! Het is nu als ik thuis ben altijd donker, en ik ben van mening dat dat niet de mooiste foto’s oplevert. Vandaar de gevoelens… Ik wil graag sneller mijn reviews online kunnen zetten! En daarbij lijkt het mij verstandig om…
  6. Vooraf veel foto’s maken van gekochte boeken
    …af en toe een bescheidene collectie foto’s te maken van net gekochte boeken, die ik kan gebruiken bij mijn reviews. Zo kan ik wanneer ik een boek heb uitgelezen, snel een review online plaatsen, en hoef ik de foto alleen maar uit mijn inventory te halen! Lijkt me een slim idee: laten we het eens proberen.

Stel jij doelen voor jezelf dit jaar? 

Liefs,
Annabel Rianne

Geef een reactie

