To Watch: Shadowhunters

Ze zijn er al een tijdje: de boeken van de serie The Mortal Instruments, geschreven door Cassandra Clare. De zesdelige serie werd ooit al eens op het grote scherm vertoond in een film, maar deze was helaas niet succesvol genoeg om tot een vervolg te leiden. We moesten het weer gewoon doen met de boeken… tot nu! Er is een nieuwe Netflix serie, door veel mensen langverwacht, genaamd Shadowhunters. Maar is het iets?

Het verhaal

rs_1024x691-151120131342-1024.shadow-hunters-freeform.ch.1112015

Clary Fray is maar een normaal meisje dat samen met haar moeder in Brooklyn woont. Op een dag komt ze te weten dat ze afstamt van zogenaamde Shadowhunters: mensen met bloed van engelen, die als doel hebben om de wereld te beschermen van demonen. Wanneer haar moeder wordt ontvoerd, moet Clary samenwerken met de Shadowhunters Jace, Alec en Isabelle, samen met haar beste vriend Simon om haar moeder terug te vinden en er achter te komen wat haar echte verleden is.

Ben je nog steeds benieuwd? Kijk hier de teasers!

De eerste aflevering

Wil je weten wat er in de eerste aflevering gebeurt? Lees dan hieronder verder. Dit kan zeker geen kwaad als je het verhaal al kent, of de boeken al gelezen hebt. Heb je dit niet? Dan zou ik de volgende alinea overslaan en doorgaan naar ‘En wat vond ik ervan?’.

Clary Fray is maar een normaal meisje dat samen met haar moeder in Brooklyn woont. Wanneer ze met haar vriend Simon en zijn band-genote Maureen voor een club de bus voorziet van een mooi nieuw logo, wordt ze aangestoten door een jongen. Ze spreekt hem erop aan, maar hij zegt meteen verontwaardigd: je kunt me zien?! Clary snapt niet wat er aan de hand is, zeker wanneer ze hoort dat Simon en Maureen hem niet gezien hebben, en volgt de jongen naar binnen in de nachtclub. Daar komt ze opeens midden in een gevecht terecht, en ze vermoordt per ongeluk een man wanneer ze het zwaard van de jongen, die hem liet vallen, had opgepakt. Verschrikt rent ze weg, en neemt een taxi naar huis. Ze vertelt haar moeder Jocelyn alles: en tot haar verbazing verklaart haar moeder haar niet voor gek, maar conformeert alles. Maar dan staan er opeens mannen op de stoep: Clary’s moeder Jocelyn stuurt haar weg via een soort portaal, en wordt zelf ontvoerd door de mannen. Maar niet voor ze een drankje inneemt, dat haar in een soort coma trekt. Clary komt door de poort uit bij Luke, de man die altijd met haar moeder omgaat. Ze zijn geen item, maar ook geen kennissen. Ze hoort hem tegen twee mensen zeggen dat zij en haar moeder niks voor hem betekenen, en dat ze hun mogen hebben. Clary rent weg, terug naar haar huis. Daar vindt ze alles verwoest aan. Wanneer ze in de woonkamer staat, ziet ze Dot, de vriendin van haar moeder die in de winkel werkt (en Jocelyn het drankje gaf). Dot valt haar aan, en blijkt een demon te zijn. Clary wordt op het nippertje gered door de jongen van eerder, die Jace heet. Hij neemt haar mee naar zijn huis, waar hij woont met Alec en Isabelle, andere Shadowhunters. Hij probeert haar uit te leggen wat er aan de hand is, maar ze wil het niet begrijpen. Het enige wat ze wil, is haar moeder redden. Die is inmiddels gebracht naar Valentine, de man die haar ontvoerde… Maar hij kan helaas niet met haar spreken, omdat ze door het drankje in een coma is geraakt. Maar als hij hoort dat Jocelyn een dochter heeft, geeft hij orders om haar te willen spreken…

En wat vond ik er van?

Allereerst, ik vond het wel even wennen. We zijn inmiddels, of tenminste ik, een mengelmoes gewend van eigen fantasie en de acteurs van de film. Het is raar om nieuwe mensen in dezelfde rollen te zien kruipen. Ook was het acteren af en toe wat twijfelachtig: maar goed, het was een pilot, dus ik ben bereid dit de voordeel van de twijfel te geven. Misschien wordt het in het verloop van de afleveringen beter!

78947eff-55ab-419c-991a-d853dc4fc7b9

Ten tweede: ik vond het ontzettend gaaf om een serie te kijken over de shadowhunters. Ik houd van de boeken, ben ze op het moment aan het verslinden, en wilde eigenlijk wachten met het kijken van de serie tot ik de boeken had gelezen, om verwarring te voorkomen. Maar ik kon niet wachten, ik moest weten of de serie het waard zou zijn (het zou toch vervelend zijn om superveel zin te hebben om de serie te kijken, een half jaar te wachten, en er vervolgens achter te komen dat het seizoen dat op Netflix staat helemaal niet opleeft naar je verwachtingen). En ik moet zeggen, ik heb genoten. Zoals je van series wel een beetje gewend bent zijn er knappe acteurs en actrices in het spel, maar dat is natuurlijk helemaal niet erg om naar te kijken 😉 En ik vond het verhaal spannend! Ook al weet ik natuurlijk al ongeveer wat er gaat gebeuren door de boeken.

Ik ben heel benieuwd hoe ver het verhaal van de serie gaat afwijken van de boeken. Als je de synopsis van de aflevering hebt gelezen en de boeken kent, zal je vast gemerkt hebben dat er al wat dingen verschillen. Het is natuurlijk moeilijk om bij een serie trouw te blijven aan de boeken, omdat er vaak niet genoeg beeldmateriaal in de boeken is om de serie lang te laten voortbestaan. Alhoewel er hier natuurlijk 6 boeken zijn, genoeg inspiratie om op te doen dus… Ik vraag me af in hoeverre het verhaal zal gaan afwijken. Het zal blijken in de komende afleveringen, waar ik met smart op zal wachten!

screen-shot-2015-06-03-at-9-32-31-am-e1433338441579

Dus ik kan je vertellen: als je ook maar een beetje affiniteit hebt met de Mortal Instruments boeken, ga deze serie dan kijken! Het kan zijn dat je moet wennen (ik bedoel, de special effects zijn niet allemaal even goed, maar hé, dat komt heus wel als er later meerdere seizoenen komen), maar ik denk dat je zeker enthousiast zal zijn, net als ik.

Dus: kijken!

Liefs,
Annabel Rianne

 

Geef een reactie

