Book Review: If I Stay

Titel: If I Stay
Auteur: Gayle Forman
Verschenen op: 2 april 2009
Pagina’s: 201
Uitgever: Dutton Books for Young Readers
Eerste zin: “Everyone thinks it was because of the snow.”

Als je op zoek bent naar een dunner boekje, ideaal voor op reis of in het vliegtuig, kijk dan niet verder. Ik heb dit boek in één ruk uitgelezen tijdens mijn vlucht van Rome naar Rotterdam! Op mijn telefoon, wel te verstaan. Dat vond ik nog spannend, zou ik het wel fijn vinden? Maar het viel me alles mee. Ja tuurlijk, naderhand was het moeilijk om even te slapen in het vliegtuig omdat de blauwe straling van mijn telefoon me wakker had gemaakt, maar dat had ik er voor over. Scheelde weer wat centjes voor het kopen van een boek, waarvan ik nog niet zeker was of ik het leuk vond of niet!

Het verhaal volgt Mia, die een keuze van leven of dood moet maken nadat zij als enige een auto-ongeluk overleeft met haar familie. Ze verkeert in een soort van geest-toestand: ze kan alles om haar heen zien gebeuren, kan liften gebruiken en deuren open doen, maar niemand kan haar zien. Ook kan ze bijvoorbeeld niet door muren lopen, alles lijkt normaal behalve het onzichtbaar zijn, en het feit dat ze niet in haar eigen lichaam zit. Ze volgt haar vriendin Kim, haar opa en oma, de verpleegsters, en haar vriendje Adam, die haar allemaal opzoeken in het ziekenhuis. Ze zal moeten kiezen: wil ze bij hen blijven, of zal ze overlijden waarna ze hopelijk haar familie weer ziet? Ook denkt Mia terug aan haar verleden. Over hoe zij en Adam elkaar ontmoetten, hoe het was bij haar ouders thuis, hoe haar liefde voor het spelen van de cello zo erg opbloeide dat ze daar haar baan van wilde maken. Door deze momenten leer je Mia en haar familie pas echt goed kennen.

Ik vond het een leuk boek. Ik was benieuwd welke keuze Mia zou maken (al had ik het einde al verwacht toen ik begon met lezen) en ik vond het vooral erg leuk om te lezen over haar verleden. Daartegenover twijfel ik een beetje aan de intentie van de schrijver. Er wordt continu geswitcht tussen het vrolijke verleden en het verdrietige heden, waardoor je gevoelens in de rondte gegooid worden. Net wanneer je je helemaal inleeft in de vrolijke herinnering, wordt je teruggetrokken naar het ziekenhuis, waarna je je eigenlijk alleen maar depressief kan voelen. Je wordt continu aan je gevoelenssnaar getrokken, zo voelde het voor mij. Het lijkt het alsof haar enige doel was om je met dit boek aan het huilen te maken. Dat stoorde me. Het is natuurlijk te verwachten dat je je vervelend gaat voelen wanneer je een boek leest met een zo vreselijk onderwerp als deze. Maar het was een beetje too much. Ik denk dat ik het boek beter had gevonden wanneer de wisselingen minder frequent waren geweest. Dan had ik meer kunnen genieten van de blije herinneringen, en zou het verhaal ook logischer aanvoelen.

Een stukje uit het boek vond ik totaal uit proportie getrokken. Dit was namelijk het moment dat Adam zijn (bekende) muzikale vrienden optrommelt om het ziekenhuis af te leiden, zodat hij en Kim even bij Mia konden zijn. Toen ik dit las, had ik het gevoel dat ik tien jaar terug in de tijd ging en weer een klein meisje was, want dit soort fragmenten passen beter in een boek voor 11-jarigen. Het werd erg sensationeel gemaakt, en dat was nergens voor nodig. Waarschijnlijk had Adam gewoon naar binnen gemogen als hij even met de opa en oma van Mia had gepraat. Dit was veel te drastisch! Voor diegenen die het boek gelezen hebben: ben je het daarmee eens?

Ik weet zeker dat ik het tweede boek ook zal lezen, omdat ik benieuwd ben naar wat er gaat gebeuren. Ik las dat het tweede boek vanuit het perspectief van Adam wordt geschreven, wat denk ik tot originele situaties kan leiden. Ik denk ook dat ik de film zal bekijken, omdat ik erg benieuwd ben wat ze er van gemaakt hebben. Toch denk ik niet dat ik zal huilen: het verhaal is zeker zielig, maar juist wanneer dat het doel is van een film heb ik vaak een beetje moeite me in te leven, wat niet het geval is bij boeken. En als het boek me al niet aan het huilen maakt, dan de film denk ik ook niet! (Wees niet bang, ik ben niet dood van binnen, ik huil gewoon niet zo snel door verhalen 😉 ). Maar ik laat me verrassen!

Ik geef het boek 3 hartjes!

3 hearts

2 gedachtes over “Book Review: If I Stay