Voor wie geen boeken leest…

(Al schat ik de kans klein in dat je dit dan leest, omdat mijn laatste blogposts bijna allemaal over boeken gaan…) … wees gewaarschuwd. Misschien herken je jezelf in deze opmerkingen, maar ik kan je vertellen: zeg ze niet! Houd ze voor je! Want dit zijn de irritantste dingen om te horen, wanneer je een fervent boekenlezer bent. Lees mee!

  1. “Jij leest wel veel boeken he?”
    Sorry, ik kan er niets aan doen dat jij iets heel erg belangrijks mist in de wereld. En nee, 17 boeken in een jaar is, zeker vergeleken met andere mensen die ik op Goodreads tegenkom, niet veel. Echt niet! (En ja: op Goodreads praten wij over boeken)
  2. ” ‘Young Adult’, dat klinkt als iets voor tieners…” / “klassiekers, zijn die niet supermoeilijk om te lezen?” of een dergelijke opmerking.
    Dat mag je vinden, maar houd je mening vooral voor je. Als ik er van houd, dan zal ik wel een goede reden hebben! Young Adults vind ik vermakelijk, ze bevatten vaak actie en romantiek, en ze blijven niet bladzijdes lang op één onderwerp hangen. En als een schrijver dan nog steeds meer dan 400 bladzijdes in één boek kan vullen, dan weet je dat er veel gebeurt!
  3. “Ben je dan niet superveel geld kwijt aan die boeken?”
    Nou, ja in principe wel, maar ik spendeer wekelijks geen 50 euro aan bier. Dat zijn al weer 5 boeken per week!
  4. “Kan je me iets aanraden?”
    Uhm, waar moet ik beginnen?!
  5. “Je moet écht dit boek lezen!”
    Nee, ik neem alleen adviezen aan van mensen die in mijn genre lezen, waarvan ik weet dat zij dezelfde boeken leuk vinden als ik… Sorry not sorry.
  6. “Wanneer maak je er dan tijd voor?”
    Nou, wanneer jij op feestjes staat… Grapje, ik sta ook op feestjes. Maar meestal niet.
  7. “Vind je vriend het dan niet vervelend dat jij zoveel leest?”
    Nee, hij leest ook. Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat je niet zou willen lezen ’s avonds voor het slapen!
  8. “Waarom ga je niet naar de bibliotheek?”
    Omdat ze daar niet hebben wat ik wil. En omdat ik met mijn boeken wil pronken in een boekenkast. Ze af en toe wil aaien. En altijd binnen handbereik hebben! Oh, en ik houd er niet van als ik opeens snotjes in mijn boek tegenkom, of koffievlekken. Geef mij maar een schoon, nieuw boek dat alleen voor mij is!
  9. “Sleep je dan altijd een boek met je mee? Is dat niet zwaar?”
    Ja, maar dat heb ik er voor over. Wat nou als ik opeens 10 minuten op jou moet wachten? Dan ben ik weer een hoofdstuk verder 😉
  10. “Waarom neem je geen ereader?”
    Zelfde als bij 8: ik wil met ze pronken en ze aanraken!
  11. En als laatste een gouden tip: onderbreek nooit iemand die aan het lezen is voor een onnozele vraag. Als je mij uit mijn wereldje haalt, dan moet er ergens brand zijn!

Zo, nu weet je het. Dit zijn je 11 geboden, zogezegd. Let er op dat je nooit deze fout maakt, want dat zal je vriendschap met een boekenlezer niet ten goede komen. Nu kan het nooit meer fout gaan!

Liefs,
Annabel Rianne

2 gedachtes over “Voor wie geen boeken leest…

  1. Marcia zegt:

    Heel herkenbaar deze opmerkingen! Vooral dat Young Adult vaak gezien wordt als kinderboek en dat mensen niet begrijpen waar je de tijd vandaan haalt om te lezen.. En ik heb ook graag boeken in mijn kast staan om te aaien ❤ hihi

    Like

Geef een reactie

