Bulk book review: City of Ashes & City of Glass

Titel: City of Ashes & City of Glass
Auteur: Cassandra Clare
Verschenen op:  25 maart 2008 / 24 maart 2009
Pagina’s: 453 / 541
Uitgever: Margaret K. McElderry Books

Don’t judge me. Ik ben eindelijk de Mortal Instruments serie aan het lezen. Vorig jaar las ik eindelijk deel 1, die me verbaasde. Ik was verrast hoe leuk ik het verhaal vond, ook al duurde het een maand voor ik het boek uit las. Ik denk dat dat ook de voornaamste reden was waarom ik er zo lang over deed om deel 2 op te pakken: ik zou echt de tijd moeten nemen om dit verhaal te kunnen lezen. Toch besloot ik eindelijk deel 2 te lezen, en ik las hem in drie dagen uit! Daarna volgde al snel deel 3, die door studiedrukte toch wat langzamer ging. Maar ik ben nu toch echt op de helft van de serie! Lees mee wat ik van City of Ashes en City of Glass vond!

AR-0243

City of Ashes
Clary Fray zou het liefste willen dat haar leventje weer normaal zou zijn. Maar is er nog een ‘normaal’ wanneer je een Shadowhunter bent die demonen vermoordt, je moeder in een magisch coma ligt en je opeens Downworlders kan zien zoals weerwolven, vampieren en feeën? Als Clary de wereld van de Shadowhunters achter zich zou laten, zou dat betekenen dat ze meer tijd met haar beste vriend Simon door kon brengen, die meer dan alleen een vriend lijkt te worden. Maar de Shadowhunters-wereld is er niet klaar voor om haar los te laten, en dan bedoelen we voornamelijk Jace. En de enige manier om haar moeder te helpen is om de Shadowhunter Valentine te vinden, die waarschijnlijk gek is, in ieder geval door en door slecht – en ook nog eens haar vader. En om het leven nog ietsje gecompliceerder te maken, begint iemand in New York City kinderen van Downworlders te vermoorden. Zit Valentine er achter – en zo ja, wat probeert hij te bereiken? Wanneer de tweede relikwie van de Mortal Instruments wordt gestolen, het zielzwaard, duikt de Inquisitor op om uit te zoeken wat er aan de hand is: en haar blik rust meteen op Jace. Hoe kan Clary Valentine stoppen wanneer Jace in staat is om alles waar hij achter staat te laten vallen, om zijn vader te helpen?

AR-0229

Ik denk dat het feit dat ik het boek in drie dagen uit las al voldoende zegt. Ik vond dit boek zeer spannend, en kon hem écht niet weg leggen. Op zondag heb ik de hele dag zitten lezen en kreeg zelfs honger mij niet van de bank af. Maandag en dinsdag las ik elke dag zo’n 100 pagina’s, en rondde daarmee het verhaal af. En daarna begon ik meteen in deel 3!

City of Glass
Om haar moeder te redden, reist Clary af naar de City of Glass, ofwel Idris – de woonplaats van de Shadowhunters – ook al is het verboden om de stad te betreden zonder toestemming. Wanneer ze aan komt, komt ze er tot grote schrik achter dat Jace haar daar helemaal niet wil hebben, en dat Simon in de gevangenis is gegooid door de Shadowhunters. Als Clary meer over haar familiegeschiedenis te weten komt, vindt ze een bondgenoot in de mysterieuze Sebastian. De enige manier om Valentine, die zich voorbereidt om alle Shadowhunters uit te roeien, uit te schakelen is door samen te werken met hun vijanden. Maar kunnen de Downworlders en Shadowhunters hun wederzijdse haat naast zich neer leggen om samen te werken? Terwijl Jace zich realiseert hoeveel hij in staat is op te geven voor Clary, probeert zij haar nieuwe krachten te beheersen om de stad van glas te redden.

AR-0237

Ik had wat meer moeite om me  in te leven in dit boek. Je volgt uiteraard nog steeds dezelfde karakters in dezelfde wereld, maar je merkte goed dat Cassandra meer tijd had genomen om de nieuwe wereld op te bouwen. Dit vond ik een beetje jammer: het was interessant om meer te weten te komen over Idris, maar ik vond het niet zo’n heel speciale plek. Ik voelde me in het verhaal eigenlijk veel meer thuis in New York. Aangezien het toch belangrijk was dat dat dit boek in Idris plaats zou vinden: een paar pagina’s uitleg waren voldoende geweest. Toch kwamen dezelfde uiterlijke bijzonderheden veel vaker terug: ondertussen wist ik het ook wel! Ook vond ik het jammer dat Clary en Jace eigenlijk amper samen waren: ze zijn juist zo leuk als ze samen zijn!

Toch vond ik het een leuk boek: er vinden veel belangrijke gebeurtenissen plaats, die van groot belang kunnen zijn voor de rest van de serie. Deze waren spannend en goed uitgewerkt, waardoor ik zeker in het laatste gedeelte van het boek op het puntje van mijn stoel zat. Maar aan de andere kant, de serie had ook net zo goed na dit boek kunnen stoppen. Het had zo’n mooi, afgerond einde! Ik ben dan ook heel benieuwd naar waar de andere drie boeken over zullen gaan. Daar kom ik over een paar maandjes achter: ik heb nu grote behoefte om ook wat andere boeken te lezen! (Er zijn heel wat nieuwe boeken aan mijn kast toegevoegd, die staan te popelen om gelezen te worden!)

AR-0231

Een stukje uit City of Ashes

Eindoordeel
Ik vind het een goede serie, en ik ben erg benieuwd wat er allemaal verder nog zal gebeuren. City of Ashes vond ik super, over City of Glass was ik iets minder enthousiast. Ik ben benieuwd wat er in City of Fallen Angels gaat gebeuren, hopelijk bevindt dit boek zich wel gewoon weer in New York 😉

Voor City of Ashes: 5 hartjes!

Voor City of Glass: 4 hartjes!

4 hearts