Boek review: A Thousand Pieces of You

Auteur: Claudia Gray
Verschenen op: 4 november 2014
Pagina’s: 368
Uitgever: Harper Teen

OH MIJN GOD. Ik moet nu over dit boek praten. Luister je mee naar mijn mening?

AR-0291

Marguerite’s ouders staan bekend om hun uitvindingen die de wereld veranderen. Hun meest bijzondere uitvinding, de Firebird, stelt mensen in staat om te reizen tussen verschillende dimensies. Er bestaan oneindig veel dimensies: bij elke keuze ontstaan nieuwe dimensies, die alle mogelijke gevolgen van acties ondervinden. De uitvinding belooft de wetenschap voor altijd te veranderen. Maar wanneer Marguerite’s vader wordt vermoord, en de moordenaar – haar ouders’ knappe, raadselachtige assistent Paul – ontsnapt naar een andere dimensie, besluit Marguerite hem te volgen samen met de andere assistent Theo, met als missie om hem te vermoorden. Ze volgen hem door verschillende dimensies, waarbij Marguerite telkens andere versies van zichzelf aantreft. Maar ook van Paul komt ze andere versies tegen, wiens leven in verschillende dimensies met die van haar is verbonden. Ze begint al snel aan Paul zijn schuld te twijfelen… En komt erachter dat de reden voor haar vader’s dood veel onheilspellender is dan ze ooit had verwacht.

Ik heb nog nooit zoveel gevoeld bij het lezen van een boek. Niet bij de Hunger Games, niet bij The Fault in our Stars; nooit zoveel als nu. Ik verloor mijzelf in de romantiek, was soms meer gefrustreerd dan Marguerite en zou kunnen huilen om dit boek. En bij de plot twist… Ik moest mijn boek wegleggen en riep letterlijk “NEEEEEEE” uit, waardoor mijn vriend opkeek van zijn laptop en mij raar aankeek. Ik moest letterlijk de moed bij elkaar verzamelen om weer verder te lezen, omdat ik niet wilde weten wat er ging gebeuren. Maar toch ook weer wel.

AR-0287

Hoofdstuk 1 wist meteen mijn interesse op te wekken. Daarna zakte het boek eventjes voor mij in: de tekst was moeilijk te doorgronden, ik kon mij nog niet echt inleven in het verhaal en had de neiging om het boek weg te leggen. Man, ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb! Wát een fantastisch boek heb ik de afgelopen vier dagen kunnen lezen. Het boek was ontzettend origineel, ik heb nog nooit iets gelezen wat er op leek. Ik houd sowieso van het idee van meerdere dimensies van onszelf, en het is in dit boek ontzettend goed uitgewerkt. Elke dimensie was anders en bijzonder! Zeker het gedeelte dat Marguerite zich in Rusland bevond… Je zal het zelf moeten lezen, maar je zal met me eens zijn dat dit gedeelte fantastisch was. En dat het mooi de toon zette voor de rest van het boek: ik kon hem daarna écht niet meer neerleggen!

Een mooie quote uit het boek: “Mathematics or fate: whatever that force is that keeps bringing us together in world after world, it’s powerful. Undeniable. But I still don’t know whether that force means my salvation or my destruction.”     Zoveel liefde voor dit boek!

AR-0286

En jeetje, hoe mooi is deze book cover? Je zou bijna huilen. Maar wacht maar op deel 2! Dat is nog erger… ❤

Toen ik nog 40 bladzijdes moest lezen, ben ik naar de boekenwinkel geracet om deel 2 te kopen: ik had hem al zien staan toen ik deel 1 kocht, dus wist dat hij er te krijgen moest zijn. En ik wilde deel 2 zo graag lezen, dat ik genoegen nam met het feit dat deel 2 groter was dan deel 1 (waar ik normaal een hékel aan heb: waarom zou je de layout of grootte van een boek in series veranderen?!?! Zoveel frustraties.). Ik moest en zou het boek meteen hebben, en kon geen dag wachten op een bestelling van bol.com!

Dus, nu weet je genoeg. Ga naar de boekenwinkel en koop dit boek. En lees hem en kom met mij praten over dit boek. Want ik heb zoveel mogelijk mensen om mij heen nodig om over dit boek te kunnen praten! Ik waarschuw alvast mijn vriendinnen: mij ga je nog veel over dit boek horen praten!

Ik geef het boek uiteraard 5 hartjes. 10 als het kon! Dit is mijn favoriete boek van dit jaar tot nu toe, en zal dat waarschijnlijk ook blijven. Als het niet al mijn favoriete boek ooit is!

3 gedachtes over “Boek review: A Thousand Pieces of You