Wij doen niet aan valentijnsdag

“Wat gaan jullie doen de veertiende?”
“Nou, niets…”
“Hebben jullie niks gepland samen?”

Dit gesprek voer ik jaarlijks. Om de een of andere reden snappen mensen niet dat 14 februari voor ons niets dan een gewone dag is. Klinkt dit je bekend in de oren? High five! Zo niet? Lees dan mee waarom wij ervoor kiezen geen Valentijnsdag te vieren.

Disclaimer: Als jij wel graag Valentijnsdag viert, dan is dat natuurlijk prima! Doe lekker je ding en geniet van je dag. Ik wil alleen maar uitleggen waarom wij er niet aan mee doen! 

Waarom die ene dag?

Waarom zou je een speciale dag nodig hebben om elkaar te verrassen? Om elkaar te laten zien dat je van elkaar houdt? Omdat het tegelijk met de rest van de wereld is, of omdat het zo hoort? Nee, daar doen wij niet aan mee. Wat wij doen, vind ik veel specialer: op elkaars verjaardagen verzorgen wij de dag tot in de puntjes, en spenderen we de hele dag samen. We hebben een leuke activiteit als verjaardag (zoals duiken, skydiven of gewoon lekker naar de dierentuin of een pretpark), kopen leuke cadeautjes en houden de gehele dagplanning voor de ander geheim. Die dag is tenminste helemaal van ons!

En waarom zou je op de 14e van februari elkaar moeten verrassen? Waarom niet op 25 maart? Of 3 november? Wat me brengt tot het volgende punt:

Wij vinden 14 februari maar commercieel

Eigenlijk is het gewoon een reden voor winkelketens om extra prullaria te verkopen en marges te maken op chocola, knuffelberen en bloemen. Om een mooi voorbeeld te noemen: van de week liep ik in de Albert Heijn en zag ik een bosje ‘valentijnsbloemen’ in de verkoop. Gewoon een bosje rozen, zoals je er normaal 2 voor 5 euro kunt kopen, maar dan in verschillende kleuren die passen bij Valentijnsdag. Oeh romantisch hoor! Weet je hoeveel ze voor die bos vroegen? €12,50! Ja tuurlijk, het is geen gat die je in je portemonnee trekt wanneer je de bos koopt, maar kom op. Als je op 15 februari een bosje bloemen geeft ben je de helft kwijt! Zoals ik dus zei: die marges die ze maken vind ik belachelijk.

Elke dag is Valentijnsdag

Huh, wat een rare titel hoor ik je denken? Nou, wat ik bedoel is het volgende: wij laten ons niet leiden door een gekozen dag door multinationals om elkaar te vertellen dat we elkaar waarderen. Wij laten het elkaar elke dag zien! Door koffie voor elkaar te zetten, samen eten te koken, te kletsen aan het einde van de dag. Het zit hem in de kleine dingetjes om elkaar te laten zien dat je van elkaar houdt, vind ik! Dus bij ons is het elke dag Valentijnsdag 😉 (Hoe cheesy ik dat ook vindt klinken, en ik het eigenlijk niet wilde zeggen, maakt het wel mijn punt duidelijk).

Dus: dit zijn de redenen waarom wij geen Valentijnsdag vieren! Maar dat betekent niet dat andere mensen het met ons eens moeten zijn: als jij wel van Valentijnsdag houdt, be my guest! Enjoy your day! Ik wens je het beste toe en hoop dat je een superleuke dag hebt. Maar komende zondag heb ik gewoon een normale dag!

Liefs,
Annabel Rianne

4 gedachtes over “Wij doen niet aan valentijnsdag

  1. Marcia zegt:

    Ik ben het helemaal met je eens! Ik vind Valentijnsdag echt onzin. Als je alle dagen van het jaar lief voor elkaar bent, elkaar af en toe verrast met een spontaan cadeautje of een leuk uitstapje – dan heb je dit soort commercieel gedoe gewoon niet nodig 😉

    Like

Geef een reactie

