Boek review: I was here

Titel: I was here
Auteur: Gayle Forman
Verschenen op: 27 januari 2015 / deze versie 26 januari 2016
Pagina’s: 270
Uitgever: Speak

In slechts een paar dagen las ik het boek I was here van Gayle Forman uit. Ik was benieuwd naar een ander boek van Gayle, en koos deze als stand alone uit als opvolger van If I Stay. Ben je benieuwd naar mijn mening over het boek? Lees dan mee!

AR-0288

Synopsis

Wanneer haar beste vriendin Meg een fles met veel te sterk reinigingsmiddel drinkt in een motelkamer, is Cody geshockeerd en kapot. Zij en Meg deelden alles: waarom was er geen waarschuwing? Had Meg haar niets kunnen vertellen, had Cody het niet aan kunnen zien komen? Wanneer Cody naar Meg’s universiteit af reist om haar achtergelaten spullen op te halen, komt ze er achter dat er nog veel meer was wat Meg nooit had verteld. Over haar huisgenoten, het soort mensen die Cody nooit zou hebben ontmoet in hun kleine dorpje in Washington, waar ze samen opgroeiden en waar Cody nog steeds woont. Over Ben McAllister, de jongen met een gitaar en een grijns, die zelf ook enkele geheimen achterhoudt. Over een gecodeerde map op Meg’s computer die Cody niet geopend krijgt – tot ze dit wel doet, en plots alles wat ze dacht te weten over haar beste vriendin betwijfeld wordt.

AR-0283

Mening

Ik was verbaasd hoe verschillend dit boek was van If I Stay. Waar If I Stay haar sterke momenten vond in dialoog, het leren kennen van personages, en haar zwakke momenten in tijdssprongen tussen het heden en verleden, deed I Was Here mij niets aan If I Stay denken. Het verhaal bleef chronologisch, er werd bijna nooit teruggeblikt op de relatie die Meg en Cody hadden voor de zelfmoord. Wel enigszins, maar niet in zulk detail als je zou verwachten. Wat wel verfrissend was: ik had niet zo’n zin in nóg een triest boek waarin je emoties heen en weer gesmeten zouden worden. Dit boek was juist kalm, rustig, maar toch erg interessant. Wat iemand kan brengen tot het plegen van zelfmoord is intrigerend, hoe luguber en vreselijk het ook is. Het geeft je een goede blik op de werkelijkheid: hoe het is om in een negatieve spiraal terecht te komen waarvan je geen idee hebt hoe te ontsnappen, en hoe het is voor buitenstaanders om dit mee te maken en er niets aan te kunnen doen. De manier waarop Cody dit probeert te verwerken is realistisch, en daardoor ook des te pijnlijker.

Ik vond het een goed boek, als goede afwisseling tussen de surrealistische boeken waarin ik mij de afgelopen tijd onderdompel. Het was geen meesterwerk, maar geeft een goede indruk van zelfmoord en alle implicaties van dien. Ik vond dit boek een stuk beter dan If I Stay! Hij verdient van mij 4 hartjes.

4 hearts

Liefs,
Annabel Rianne

Geef een reactie

