Boeken: getting out of the comfort zone

Ik lees de laatste tijd een stuk meer, en dat vind ik fantastisch. Mijn liefde voor boeken is nooit helemaal weg geweest, maar ik beleef nu een liefde die zo groot is, dat ik het liefst de hele dag, elke dag, zou willen lezen. En dat is heerlijk! Ik merk wel dat ik vaak in mijn genre blijf hangen: young adult, zich afspelend in de normale wereld met soms wat paranormale trekjes. Denk bijvoorbeeld aan de The Mortal Instruments, de Mara Dyer trilogie en contemporaries zoals Fangirl en de Anna and the French Kiss serie. Dit zijn boeken waarin je je makkelijk kunt inleven, omdat ze zich in de normale wereld afspelen. En zoals je al wel zult weten, houd ik erg van Young Adult boeken.

Het lijkt me toch erg leuk om me ook eens op andere gebieden te richten. Maar omdat dit vaak tot falen heeft geleid, zet ik me er toch niet vaak toe. Daarom probeer ik me nu te richten op een genre dat dichter bij me ligt, en zou ik deze graag willen proberen: namelijk de Young Adult fantasy boeken. Deze liggen dichtbij mijn boeken van nu, maar spelen zich af in andere werelden en spreken dus nog meer tot de verbeelding. Het lijkt me een goede volgende stap! Ik ben al een beetje begonnen door A Thousand Pieces of You te lezen, van Claudia Gray, wat een erg goed begin was. Maar ik wil meer! Bij deze een lijstje met boeken in het Young Adult fantasy-genre, die ik graag zou willen proberen!

Carry on – Rainbow Rowell

23734628Ik denk dat dit het ideale boek is om meer kennis te maken met fantasy-novels/series. En ik heb het boek al in mijn bezit, dus dit maakt het een stuk makkelijker om hem te lezen. Én hij is geschreven door Rainbow Rowell, haar andere drie verhalen die ik las (Eleanor&Park, Fangirl & een van de verhaaltjes in My True Love Gave To Me) vond ik super. Dus ik kan dit boek eigenlijk alleen maar leuk vinden! Het verhaal volgt Simon,  Snow: de slechtste verkorene die er bestaat. Tenminste, dat is wat zijn kamergenoot Baz zegt. Baz is dan wel slecht en een vampier, maar waarschijnlijk heeft hij gelijk. De helft van de tijd weet Simon niet eens hoe zijn toverstaf werkt, en de andere helft zet hij vanalles in vuur en vlam. Zijn mentor vermijdt hem, zijn vriendin heeft het uitgemaakt, en er loopt ook nog eens een magie-etend monster rond, die notabene Simon’s gezicht gebruikt. Baz zou het fantastisch gevonden hebben, als hij er was – maar het is hun laatste jaar op Watford School of Magicks, en Simons aardsvijand is niet eens op komen dagen…

Klinkt goed, toch?

The Wrath and the dawn – Renee Ahdieh

18798983Dit boek wordt ontzettend goed ontvangen door mijn favoriete booktubers. Ze geven dit boek allemaal 5 sterren! Hij moet dus wel goed zijn. Dit boek is geïnspireerd op het klassieke verhaal 1001 nachten, en vertelt het verhaal over Shahrzad, die haar beste vriendin verliest aan de khalief van Khorasan, Khalid. Elke nacht kiest hij een nieuwe bruid, die de volgende dag wordt vermoord. Shahrzad wil wraak, en geeft zichzelf vrijwillig aan hem over om zijn volgende bruid te zijn. Ze wil niet alleen overleven, maar ook nog eens een einde maken aan zijn schrikbewind. Klinkt dat niet ontzettend spannend? Ik ben heel benieuwd hoe dit verhaal wordt uitgewerkt. En aangezien zoveel mensen er enthousiast over zijn, móét dit boek in mijn kast terecht komen! Ik ben er alleen nog niet over uit of ik de hardcover versie wil kopen of niet…

These broken stars – Amy Kaufman & Meagan Spooner

13138635Een ruimteschip stort plots van hyperspace op een planeet. Lilac en Tarver zijn de enigen die het overleven. Lilac is de dochter van de rijkste man in het universum; Tarver zoon van een cynische oorlogsheld. Ze reizen samen door griezelig, in de steek gelaten terrein, op zoek naar hulp. Maar wanneer ze achter de waarheid komen, verandert alles.

Kom maar op met dit verhaal, het klinkt super spannend! En heb je de cover van dit boek gezien? Een woord: fantastich. Echt een paradepaardje voor in je boekenkast! Om het nog maar niet te hebben over deel 2 en 3 in de serie…

The Winner’s Curse – Marie Rutkoski

16069030Kestrel, de zeventienjarige dochter van de generaal, in een rijk waar oorlog heerst en alle overgeleverde vijanden slaven worden, heeft twee keuzes: meevechten in het leger of trouwen. Maar daar heeft ze eigenlijk allebei geen zin in… Op eendag ziet ze een jonge slaaf bij een veiling. Ze volgt haar instinct en koop haar, maar de gevolgen had ze total niet verwacht. Voor ze het weet, moet ze haar liefde voor Arin verbergen. Maar ook hij heeft een geheim, en Kestrel leert dat de prijs die ze betaalde voor een mens veel hoger is dan ze had kunnen verwachten…

Deze synopsis laat eigenlijk vrij weinig weten over het boek, maar mijn interesse is gewekt. Ook over dit boek zijn enkele booktubers erg enthousiast, en ik ben bereid hun mening op de proef te stellen. Daarom gaat ook deze op mijn lijstje!

The Shadow Queen – C.J. Redwine

23299513Lorelai Diederich, prinses en vluchteling, heeft een missie: de koningin vermoorden die zowel de troon als het leven van haar vader ontnam. Om dit voor elkaar te krijgen zal ze het wapen moeten gebruiken dat zij en de konining Irina gemeen hebben: magie. Ze zal sneller, sterker en krachtiger moeten zijn dan Irina, de meest gevaarlijke magiër van Ravenspire. In het koninkrijk Eldr, waar Prins Kol’s vader en oudere broer zijn vermoord door een leger van ogers, heeft de tweede prins opeens de verantwoordelijkheid om zijn koninkrijk te redden. Hiervoor heeft hij magie nodig – en daarom besluit hij een deal te sluiten met de koningin van Ravenspire, waarvoor hij haar persoonlijke jager moet zijn, en Lorelai’s hart naar haar moet brengen. Maar Lorelai is niet wat Kol had verwacht: ze is mooi, sterk, en niet te stoppen. En ondanks de zwarte magie voelt Lorelai zich aangetrokken door de nieuwe koning. Proberend Kol een stap voor te blijven, doet Lorelai er alles aan om de goddeloze koningin te gronde te richten. Maar Irina laat dit niet zomaar gebeuren, en haar laatste stap kan mogelijk de prinses het enige kosten, wat ze nog te verliezen heeft…

Dit verhaal, gebaseerd op het sprookje Sneeuwwitje, klinkt echt heel spannend en leuk. Ik heb nog niet vaak retellings gelezen, dus het wordt tijd om dit eens te doen! Ik kan niet wachten om dit verhaal te lezen. Tijd om het boek te kopen dus! En hij komt vandaag officieel uit: waar wachten we nog op? Lezen die handel 😉

Dit is mijn lijst met boeken die ik wil lezen in het Young Adult Fantasy genre. Heb jij ook nog aanbevelingen voor mij? Of heb je toevallig een van deze boeken al eens gelezen?

Liefs,
Annabel Rianne

P.s. synopses & afbeeldingen zijn afkomstig van Goodreads.

Geef een reactie

