STRESS!!! En nu?

Soms kan het allemaal even te veel zijn. Er wacht een hele stapel huiswerk, je hebt geen schone kleding meer om aan te trekken, de afwas stapelt zich op en iedereen vraagt om je aandacht. En daarnaast heb je eind van de week ook nog eens een belangrijke presentatie… Soms is het moeilijk om rustig te blijven, ondanks alle stressfactoren in je leven. Ik merk dat dit erg veel effecten kan hebben op mijn humeur! En dat is natuurlijk heel vervelend… Dus hoe voorkomen we stress? Wat kunnen we eraan doen wanneer het al op is komen borrelen? Ik geef je wat tips over hoe ik er mee om ga en hoe ik het probeer te voorkomen!

Wanneer je op het punt staat in de stress te raken/strak staat van de stress

  • Maak een duidelijke to-do lijst. Geef hierbij aan wat de meeste prioriteit vraagt, en eventueel ook waarom. Laat de andere dingen even achter je, veronschuldig je eventueel aan je familie/vrienden die op dat moment wat minder aandacht van je krijgen dan verwacht, en focus je op de belangrijkste punten. Heb je een presentatie die je moet geven voor punt? Focus je daar op. Heb je drie afspraken op een dag? Bepaal bij welke je écht moet zijn, en welke je best kunt verzetten/af kunt zeggen. Probeer realistisch te blijven en je dagen niet al te vol te houden: rust kan je op dit soort momenten goed gebruiken.
  • Ga sporten. Niets maakt mijn hoofd zo leeg als een uurtje Cardio Core of Pilates. Tijdens het sporten ben je alleen maar bezig met denken aan je lichaam en de oefeningen die je doet: je hebt het veel te druk om nog te stressen over een afspraak of toets!
  • Luister naar kalmerende muziek. Niets werkt voor mij zo goed als meezingen met Ed Sheeran en John Legend, of luisteren naar piano muziek van Yann Tiersen. Als je weet waar je rustig van wordt, gebruik het dan optimaal!
  • Zet je telefoon op stil of leg hem weg. Een continu trillende telefoon helpt je stress-gehalte zeker niet. Leg hem even weg, zorg ervoor dat je hem niet continu hoort trillen en voor je het weet ben je hem vergeten. Ben je bang dat mensen je toch continu proberen te bereiken? Zet je internet uit of zet je telefoon op vliegtuigstand, en laat weten dat je even niet bereikbaar bent. En geniet van je stilte!
  • Verwen jezelf een beetje. Eet je favoriete snack en zet een grote pot thee. Adem diep in, adem uit, en blaas vooral even lekker in je grote mok met je favoriete thee/drankje. Laat alles even bezinken. Die 5 minuten zullen geen kwestie zijn van leven of dood, toch? Mijn guilty pleasure, m&m’s…
  • Vraag om hulp. Je huisgenoten vinden het vast niet erg om een keertje voor je te koken, neem dat van mij aan. Dan kan jij lekker door met werken, en heb je weer een zorg minder. Of kom je er niet uit met een moeilijke opgave? Vraag het aan een vriend(in), die het vak ook volgt. Of loop gewoon even naar de docent tijdens de komende les. Die kan het alleen maar waarderen als je om hulp vraagt! Leg het nu lekker even naast je neer: als je er niet uit komt, en het heeft geen drastische effecten, dan laat lekker zitten. Komt wel weer. En moet het wel nú? Mailen naar je docent/begeleider kan geen kwaad!
  • Accepteer dat het even allemaal niet lukt. Probeer er niet down van te worden, maar leg alles even naast je neer. En kom daarbij terug op punt 1: maak een lijstje met alles wat je moet doen, en bepaal wat wel/niet belangrijk is. En bekijk je lijst: heb je nu écht wel dingen om je zorgen over te maken?
  • Praat erover. Met je moeder, je beste vriendin of wie dan ook jouw vertrouwens-persoon is. Zij kunnen je ook helpen om dingen in perspectief te plaatsen. En praten lucht op!

Wanneer je alles boven alles stress wilt voorkomen

  • Houd een fysieke agenda bij. Tuurlijk, op je telefoon kan ook, maar ik geef voorkeur aan papier! Zo heb je altijd je afspraken op een rij, zelfs als je telefoon leeg is. Zet al je afspraken/verplichtingen er in, en maak geen nieuwe afspraken wanneer je je agenda niet bij je hebt. Zo houd je ten allen tijden het overzicht! En zo plan je ook geen feestjes in de dag voor een toets, bijvoorbeeld. Probeer in je agenda zo ver mogelijk vooruit te schrijven: elke toets/afspraak die je maakt komt erin!
    Moet je een agenda kopen? Ik kan je aanraden er een te kopen die niet te groot/zwaar is, zodat hij makkelijk mee te nemen is. Ook moet je genoeg ruimte hebben om je afspraken te vermelden, zelfs als het er veel zijn. Veel ruimte is dus een must! En kies ook vooral een agenda waar jij blij van wordt: zo blijf je enthousiast om hem erbij te blijven pakken. En zo is het vervolgens makkelijker om het plannen vol te houden!
    Nog een tip: gebruik kleurcoderingen om verplichtingen van andere activiteiten te onderscheiden. En weet je nog niet zeker of een afspraak door gaat? Ga niet krassen: gebruik een post-it note op de pagina tot de afspraak definitief is!
  • Zorg voor een opgeruimde werkplek. Een leeg bureau is een leeg hoofd. Zo kan je je beter focussen op belangrijke taken! Ben je op je werk? Neem elke dag even 10 minuten de tijd om je bureau op te ruimen voor je weg gaat. Dan kan je de volgende ochtend weer fris beginnen!
  • Zorg ook voor een opgeruimd huis.  Ik kan zeker niet zeggen dat het bij mij thuis altijd opgeruimd is, maar wat ik wel kan vertellen is hoeveel beter ik mij voel wanneer alles wél opgeruimd is. Ik voel me veel rustiger! En als het al opgeruimd is, heb je in tien minuutjes al je rotzooi van de dag al weer verzameld. Het kost veel meer tijd om een dag vrij te maken om je hele huis schoon te maken… En ook veel meer moeite om daadwerkelijk die stap te zetten. Terwijl je vriend/vriendin kookt maak jij de wc schoon, of je ruimt de tafel op terwijl je wacht op de douche. Benut dit soort kleine momentjes!
  • Probeer sporten regelmatig in te plannen. Wanneer je als vooruitzicht op een dag een fijne sportsessie hebt, kan dit zeker rust aan je hoofd geven! En als je het al in plant, voelt het ook niet zo snel als een verplichting… Je komt al snel in een routine!
  • Probeer realistisch te blijven in je planningen. Plan je een reistijd in van 15 minuten terwijl je weet dat je er 20 minuten over doet om vanaf je vorige afspraak op je volgende locatie te komen? Blijf realistisch, en ga je niet haasten. Plan ruime tijd in en wees liever 10 minuutjes te vroeg. Heb je ook meteen even tijd om een kopje koffie te halen! En ga je het toch niet redden? Maak je niet druk: iedereen komt wel eens te laat. Zolang je het netjes meldt aan diegene met wie je een afspraak hebt, is er niets aan de hand.
  • Plan elke dag wat tijd voor jezelf in. Even een uurtje lezen op de bank of een nieuwe aflevering van je favoriete serie kijken: je mag jezelf écht wel wat vrije tijd gunnen. En het helpt je ook weer dingen in perspectief te plaatsen, als je weet dat je aan het einde van de dag wat leuks voor jezelf gepland hebt!

 

Hopelijk heb je wat aan mijn tips, en is je leven voortaan stress vrij 🙂 Hoe voorkom jij stress?

Liefs,
Annabel Rianne

 

Advertenties

6 gedachtes over “STRESS!!! En nu?

  1. Lisa zegt:

    Goeie tips! En veel ook, ik heb er helemaal niets meer aan toe te voegen. Ik vind vooral alles op papier zetten goed helpen, daardoor wordt de boel meteen zo veel behapbaarder! Gek hoe dat werkt. Verder is opruimen ook heeel belangrijk voor mij, als het rommelig is lijkt alles ineens tien keer zo zwaar en moeilijk…

    Like

    • Annabel Rianne zegt:

      Op het papier is uit het hoofd, op de een of andere manier 🙂 En inderdaad, als alles rommelig is word ik meteen ontmoedigd om dingen te doen… Als het opgeruimd is heb ik opeens weer meer zin om aan de slag te gaan! En een positieve instelling kan zoveel doen!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s