Film review: If I Stay

Het eerste boek dat ik in 2016 las: If I Stay. Ik wilde al tijden de film zien, maar toch was het er nog niet van gekomen. Dit was dus het ideale moment om eerst het boek nog te lezen! Mijn review van het boek is al een tijdje geleden online gekomen en kan je hier vinden. Deze week bekeek ik de film: en wat vond ik ervan? Hoe vergeleek de film met het boek? En de vraag waar je misschien wel heel benieuwd naar bent: welke vond ik beter? Lees snel mee om er achter te komen!

Het verhaal

Het verhaal volgt Mia, die een keuze van leven of dood moet maken nadat zij als enige een auto-ongeluk overleeft met haar familie. Ze verkeert in een soort van geest-toestand: ze kan alles om haar heen zien gebeuren, kan liften gebruiken en deuren open doen, maar niemand kan haar zien. Terwijl ze in de geest-toestand verkeert, volgt ze haar opa en oma, haar vriendin Kim, en haar vriendje Adam, die haar allemaal in het ziekenhuis op komen zoeken. In de tussentijd denkt Mia veel terug aan haar verleden. Over haar relatie met Adam, over hoe het was bij haar ouders thuis, hoe haar liefde voor het spelen van de cello opbloeide en hoe ze haar toekomst plande met alle gevolgen van dien. Ze zal moeten kiezen: wil ze bij hen blijven, of wil ze gaan?

Film review

Ondanks dat ik het verhaal al kende, vond ik het verhaal erg indrukwekkend. Alhoewel ik al precies wist wat er ging gebeuren, scheurde het mijn borstkas open en liet een gapend gat achter waar mijn hart ooit zat. En dat vond ik helemaal niet erg.

De chemie tussen Adam en Mia, ofwel Jamie en Chloë, is heerlijk om naar te kijken. Ze passen ontzettend goed bij elkaar en zijn samen heel lief. Ze groeien als karakters, samen maar ook onafhankelijk van elkaar. Ze willen elkaar steunen, maar zijn ook koppig en egoïstisch: precies wat je van tieners zou verwachten. Ook al wist ik waar ze in hun relatie eindelijk terecht zouden komen, probeerde ik in mijn hoofd een alternatief einde voor ze te verzinnen terwijl het verhaal zich voor me afspeelde. Ze hoorden bij elkaar en zouden een gelukkig leven tegemoet moeten gaan! Chloë zette haar karakter erg sterk neer, en was ook erg geloofwaardig. Perfect gecast, al zeg ik het zelf. En Jamie, wat is het jammer dat we nog niet heel veel meer van hem hebben gezien. Ik hoop dat zijn carrière snel een boost krijgt, want ik kan niet wachten om nog meer verhalen met hem te zien!

Mia’s familie had een kleinere rol in de rest van de film, om logische redenen. Wel kwam Mia’s opa regelmatig aan bod. En man man man, toen opa tegen haar begon te praten in het ziekenhuis, hield ik het niet meer droog. Stacy Keach, bekend uit Prison Break, verdient props van mij voor het uitbeelden van zijn rol. Zeker een honorable mention op mijn blog waard als je het mij vraagt!

Muziek was een fijn terugkerend thema in het verhaal. Ik wist al uit het boek dat Mia fervent cellist was en dat Adam in een opkomende band speelde, maar muziek komt nooit zo goed over op bladzijdes als in het echt: ik kon genieten van de cello-stukken die Mia mocht spelen en van alle momenten dat Adam een gitaar in zijn handen had en zijn mond open deed. Jammer dat er niet nog meer muziek van hem te vinden is, want de zes nummers die op Spotify staan, staan bij mij op repeat! Hopelijk neemt hij een keer een album op ofzo… Hij mag mijn geld hebben om de studio in te duiken! 😉

Vergelijking film en boek: welke was beter?

Het zal je niet verbazen dat een verhaal waarin muziek een terugkerend thema is beter overkomt op het doek dan in een boek. Wanneer je Adam hoort zingen met zijn band, of alleen met zijn gitaar, en wanneer je Mia cello ziet spelen, komen de karakters pas echt tot leven. Muziek is een van de belangrijkste dingen die hen vormt.

Waar het boek me niet wist te grijpen en me deed zuchten omdat mijn gevoelens in de rondte gegooid werden, had de film het tegenovergestelde effect. Ik wilde meer en meer zien van alle geschiedenis die Mia met haar familie en vrienden had doorgemaakt, en vond dit ontzettend goed uitgewerkt. Het verhaal dwingt je inderdaad nog steeds een beetje om te huilen (kijk, kijk hoe zielig, huil!! Je voelt dat ze dit naar je schreeuwen. Echt waar), maar het verrassende was dat ik dit bij de film totaal geen probleem vond! Op het moment dat de opa tegen Mia praatte in het ziekenhuis, hield ik het dan ook niet meer. De tranen begonnen over mijn gezicht te lopen en ik moest mezelf inhouden, omdat ik het beeld nog wilde zien. Mijn tranen maakten mijn zicht blurry! En misschien dat je dit al van me weet, maar als niet, dan vertel ik het je nu: ik huil nóóít bij films. Nooit. Ik kan me maar één film herinneren waarbij ik ooit echte tranen heb gehuild, en dat was The Bucket List. Nee, niet bij the Fault in our Stars, niet bij –insert huilfilm-. En dat ik het niet droog heb kunnen houden bij de film, maar wel bij het boek, zegt dus al heel veel!

Ook postitief: waar Adam in het boek regelmatig stunts uithaalt die kinderlijk en irritant overkwamen (zie mijn boek review), waren deze in de film achterwege gelaten. De producent was het dus met me eens! Adam kwam in de film daardoor veel volwassener over, wat hij ook hoort te zijn, want hij is ouder dan Mia, en dat was verfrissend en fijn om naar te kijken. Nog een pluspunt dus!

Het is zeker geen meesterwerk, want dat zijn huilfilms bijna nooit. Maar het is zeker een van de betere huilfilms die ik ooit heb gezien! Ik kan je de film zeker aanraden om te kijken. Het boek was oke, maar niet fantastisch. Als je dus moet kiezen tussen de twee, dan zeg ik je: bekijk de film. Daarin komt het verhaal veel beter over!

Ik geef de film 4.5 uit 5! Ga hem kijken! Of heb je hem al gezien? Wat vond jij van de film?

Liefs en tot snel XXX,