Personal || Een jaar zonder TV-abo, hoe is dat nou?

Maart 2015 besloten wij ons tv-abonnement stop te zetten. We hadden al geen tv meer gekeken sinds de oudejaarsrecepties, en misten het eigenlijk niet. Wanneer we iets graag wilden kijken, konden we dat op internet doen. En het scheelde vooral heel veel geld. Ik vertel je mijn ervaringen: hoe is dat nou, een jaar lang al geen TV-abo meer?

Ik kan er ontzettend van genieten. We hebben Netflix, dus een grote hoeveelheid van onze favoriete series binnen handbereik. En verder worden we nooit meer geconfronteerd met nutteloos tv-vermaak. Ja, het betekent dat ik inderdaad nergens over mee kan praten. Maar dit doet me niet veel (meer).

Ik vind dat de kwaliteit van ontzettend veel tv-programma’s erg laag is. Het dient ter opvulling van je avond, maar je leert er helemaal niets van. Als je er te veel van bekijkt word je een beetje hersendood. Waarom zou ik het dan nog kijken? Om een voorbeeld van onze eigen bodem te benoemen: Idols. Dit is tegenwoordig weer op tv, blijkt van mijn vele Facebook updates met ‘grappige’ filmpjes. De mensen die niet goed zingen worden totaal de grond in geboord, en dit moet dan grappig zijn? Ik voel me vernederd wanneer ik het bekijk: ik voel me naar tegenover de deelnemers, die het oprecht proberen. Ik krijg een gevoel van walging tegenover de jury: waarom weten zij het zo goed? Het is niet alsof ik Eva Simons nou overal zie. Of Jamai, als ik niet naar musicals ga of naar The Passion kijk. Waarom hebben zij het recht om mensen zo onderuit te halen? Ik word er walgelijk van!

Of programma’s zoals Holland’s got talent. Gordon zit al te lachen wanneer er een stevige jongen met een hoge haarlijn op komt lopen. Hij en Angela halen de jongen al helemaal onderuit tegen elkaar voor hij uberhaupt begonnen is met zingen. Nou, dan word ik er erg gelukkig van wanneer blijkt dat die jongen een dijk van een stem heeft!

Maar hoe vaak komt dit nou voor. Nou, weinig. Ze laten inderdaad mensen met talent zien en ik ben blij voor ze, maar het komt ook vaak voor dat de programma’s alleen gevuld zijn met leedvermaak. Nou, ammehula, dan kijk ik liever een leuke serie of gewoon helemaal niets!

Het is inderdaad jammer dat ik hierdoor ook goede programma’s mis, zoals Wie is de mol?, waar iedereen het jaarlijks wekenlang over heeft. Als ik het echt graag zou willen zien, kan ik het ook op internet terugkijken. Blijkbaar is mijn enthousiasme niet groot genoeg, want ik heb het nooit meer gezien. Het lukte me ook niet om het vol te houden om te kijken toen ik nog wel een abonnement had… Leuk geprobeerd, maar dan zal ik het inderdaad niet missen πŸ˜‰

Kortom: ik kan nu net zoveel kijken als ik wil, voor minder geld. Ik heb Netflix voor een fractie van het bedrag van een TV-abonnement, en hiervan genieten wij veel meer. En ik word veel minder overspoeld met bullshit! Om het nog maar niet te hebben over reclames… Die mis ik al helemaal niet!

Dus, als jij je hierin herkent, dan erger jij je misschien ook wel meer dan verwacht aan je tv. Is het geen tijd om je TV-abonnement gedag te zeggen? Ik ben in ieder geval heel blij met onze beslissing! πŸ™‚

Liefs,
Annabel Rianne

2 gedachtes over “Personal || Een jaar zonder TV-abo, hoe is dat nou?

  1. セレネ zegt:

    In mijn eerste studentenkamer had ik nog wel een tv. Ik keek er alleen af en toe een film op…
    Net voordat ik ging verhuizen naar mijn tweede kamer, ging de tv stuk (nu ongeveer 4 jaar geleden). En ook de koelkast/vriezer-combi (daarna een losse koelkast/vriezer voor het geval er 1 stukgaat).
    Dus sindsdien geen tv meer gehad en dat bevalt prima πŸ™‚ De dingen die ik wil zien (nieuws, Keuringsdienst van Waarden) zijn toch op Uitzending Gemist te zien. En voor films heb ik DVDs e.d.

    Like

Geef een reactie

