Film review || Inside Out

Ook al vind ik films heerlijk, komt het de laatste tijd niet heel vaak meer voor dat ik ze kijk. Daarom is het moeilijk om lijstjes te maken met gekeken films voor een blogpost! Maar als ik er dan eentje kijk, kan ik er natuurlijk ook een aparte review over schrijven. Dus bij deze: een review van de goed beoordeelde kinderfilm Inside Out! Lees verder voor mijn mening over deze film 🙂

Pixar en Disney films vind ik vaak erg leuk om te kijken. Ze kijken lekker weg, zijn vaak erg origineel en zelfs voor iets oudere mensen nog erg leuk. Deze film was zeker origineel, kan ik je vertellen. Maar ik heb er toch gemixte gevoelens over…

Oke. Vanuit het perspectief van een jong meisje was deze film fantastisch. Er zat veel spanning in, hij was zeker origineel en fantasierijk. Maar vanuit het perspectief van een al wat ouder persoon vond ik deze film een beetje té. Ik ergerde me eigenlijk erg vaak aan wat er gebeurde. Het was allemaal héél erg dramatisch. Hier ging de film namelijk over:

Riley, een meisje van 12, verhuist met haar ouders naar San Francisco. Ze laat haar oude ijshockeyteam en vrienden achter, en komt in een benarde situatie terecht. Hier kan ze niet zo goed mee omgaan. Maar dit is niet zomaar: iedereens brein wordt namelijk gestuurd door poppetjes met specifieke emoties, en in Rileys hoofd is het een zooitje. Joy, ofwel geluk, probeert alles draaiende te houden en zorgt ervoor dat Riley een vrolijk meisje is. Maar Sadness (verdriet) gooit roet in het eten: ze raakt de kernherinneringen aan, die telkens worden gebruikt om Riley te doen herinneren aan de fijnste momenten, waardoor ze overspoeld worden door verdriet. En tot overmaat van ramp worden de kernherinneringen, samen met Joy en Sadness, opgezogen naar het langetermijngeheugen! Nu worden Rileys gedachten alleen maar bestuurd door Fear, Anger & Disgust. En zij weten niet wat aardig zijn is… Ze maken er een grote rotzooi van. Ondertussen proberen Joy en Sadness hun weg terug te vinden naar het hoofdkwartier. Maar alle banden er naartoe, die te maken hebben met Rileys belangrijkste dingen in haar leven (familie, eerlijkheid, ijshockey, vriendschap en gekheid), storten langzamerhand in. Hoe kunnen Joy en Sadness nu hun weg nog terug vinden naar het hoofdkwartier, om Riley te redden voordat alle banden met haar leven worden verwoest?

Ik moet toegeven, dat het zeker interessant en psychologisch klinkt. En als ik er zo aan terugdenk, was het dat ook. Maar toch zaten er net iets teveel clichés in voor mij: Sadness die telkens maar zeurde, Joy die soms best wel dom handelde, en de ‘mooie’ maar zeker lang verwachte boodschap dat je geluk eigenlijk best wel vaak gepaard gaat met verdriet: deze zagen we al van mijlenver aankomen.

Wat ik wél erg leuk vond, waren de sketches die tussendoor en bij de aftiteling aan bod kwamen. Er werd namelijk ook even ingezoomd op de ‘gedachtekamers’ van andere karakters, en deze waren erg leuk. Bij het hoofdkwartier van Rileys vader had bijvoorbeeld elke emotie een snor, en waren ze tijdens het gesprek aan tafel afgeleid door voetbal: ze zaten ook daadwerkelijk voetbal te kijken. Of de gedachten van een kat: de emoties waren zelf ook katten, die totaal in chaos handelden. En als er dan per ongeluk een op de consoles liep, gebeurde er plotseling iets met de kat. Leuk! Hier heb ik zeker hard om kunnen lachen. Té waar!

Maar goed. Het is natuurlijk een kinderfilm. En dat ik hem niet fantastisch vond als 21-jarige, moet niet betekenen dat het geen goede kinderfilm is. Want dat was het wel. Daarom kan ik hem eigenlijk geen slecht cijfer geven: hij was nou eenmaal niet voor mij bedoeld. Dus wil ik deze film 3,5 sterren geven. Ik vond hem niet slecht, maar ook zeker niet heel erg goed. Al had ik hem waarschijnlijk wel erg leuk gevonden als kind zijnde. Daarom, en omdat het ook erg origineel was, uiteindelijk toch 3,5 uit 5.

Ga jij de film kijken, of heb jij hem al gezien? Ik hoor er graag over!

4 gedachtes over “Film review || Inside Out

1. SoBeautyWomen zegt:

Ja, gezien via Netflix en ben zeer te spreken over de film natuurlijk kijken wij er als volwassenen anders naar dan een jong meisje. Maar ik vind de boodschap wel mooi verwerkt. Net zoals in elke Disney film overigens :). Leuke review!

Liked by 1 persoon