Book review || Ten thousand skies above you

Titel: Ten Thousand Skies Above You
Auteur: Claudia Gray
Verschenen op: 3 november 2015
Pagina’s: 424
Uitgever: Harper Teen

Het is eigenlijk al weer een tijdje geleden dat ik dit boek heb gelezen. Ik loop een beetje achter met mijn boek reviews… Ik lees meer boeken dan ik aan kan om foto’s van te maken! Het is bijna een eerstewereld-probleem 😉 Bij deze, alsnog mijn review van Ten Thousand Skies Above You, het tweede deel in de Firebird serie die me helemaal wist vast te grijpen in deel 1. Was dit bij deel 2 weer het geval?

In 4 dagen las ik deel 1 van de serie uit. Toen ik nog 30 bladzijdes moest, rende ik naar de winkel om deel 2 aan te schaffen! Over deel 2 deed ik slechts 11 dagen. Voor mij zijn dit erg korte tijden, zeker vergeleken met mijn voorafgaande jaren, maar het lijkt steeds normaler te worden door 2016 heen. En dat is fijn, want lezen is heerlijk en er zijn zoveel gave werelden die ik nog moet ontdekken! Maar je bent hier natuurlijk niet gekomen om mij te horen praten over het lezen zelf. Je wilt weten wat ik van het boek vind! Mijn review van deel 1, A Thousand Pieces of You, vind je hier. Lees mee naar mijn mening over deel 2!

AR-0311

Sinds Marguerite de Firebird heeft gebruikt, de uitvinding van haar ouders waarmee ze tussen parallelle diversums kan reizen, heeft ze de aandacht getrokken van vijanden die alles zullen doen om haar te verplichten hen te helpen het multiversum te overheersen: ze zijn zeker bereid om hiervoor haar dierbaren te gebruiken. Marguerite weigert mee te werken – tot Paul wordt aangevallen en zijn bewustzijn over verschillende dimensies wordt verspreid.

Marguerite heeft geen keus: ze moet weer gaan riezen om de delen van Pauls ziel te herenigen. Dit brengt haar in een door oorlog verscheurde San Francisco, bij de criminele onderwereld van New York, en in Parijs waar de Marguerite uit die dimensie een schokkend geheim verbergt. Elke dimensie brengt haar iets dichterbij het redden van Paul. Maar tegelijkertijd brengt elke dimensie meer twijfels met zich mee, en al snel vraagt Marguerite zich af of zij en Paul wel daadwerkelijk hun verwachte lotsbestemming delen…

Synopsis vertaald van Goodreads.

AR-0313

Wat ik ten eerste echt heel grappig vind: voor mijn gevoel deed ik erg lang over dit boek. Ik was het bijna niet meer gewend om meer dan een week over één boek te doen! Ik zat niet helemaal in het verhaal, omdat ik telkens maar enkele tientallen bladzijdes kon lezen. Betekent dit dan ook dat ik het boek makkelijker neer kon leggen? Nee, zeker niet.

Ik vond het weer een ijzersterk verhaal. Het reizen door dimensies blijft een bijzonder concept, wat goed wordt uitgewerkt in deze boekenserie. Ik vind het nog steeds heel origineel en mooi! Deel 2 van de serie is weer op zijn eigen manier origineel: het reizen door de dimensies is uiteraard een terugkerend thema van deze serie, maar de invulling is totaal anders: in plaats van reizen door de dimensies om Paul te volgen en zijn plannen te achterhalen, reist Marguerite nu door de dimensies op zoek naar stukken van zijn ziel. Ze is om de tuin geleid, en lost nu de vieze klusjes van haar vijand op in ruil voor Pauls zielbrokken. Dit laat ze zich niet zomaar gebeuren, en daarom doet ze er ook alles aan om haar vijand te dwarsbomen. Dit is sterk uitgewerkt: Marguerite kent haar kant, weet wat haar te doen staat. Maar toch begint ze te twijfelen aan haar en Paul wanneer ze telkens weer andere versies van henzelf tegen komt. Zijn ze toch niet voor elkaar bestemd, of is het een truc en is ze expres naar de dimensies gestuurd waarbij ze niet voor elkaar bestemd zijn?

AR-0315

Het boek blijft vragen bij je oproepen, en je bent ontzettend benieuwd wat er telkens in de reizen van Paul, Marguerite en Theo te wachten staat. Wat zal de volgende dimensie zijn, en wat staat hen daar te wachten? Alles kan: dat is het leuke. Je wordt de hele tijd opnieuw in het diepe gegooid!

Marguerite is zoals eerder gezegd een zeer sterk personage. Haar gedachten zijn goed uitgewerkt, en het blijft dan ook interessant om te blijven lezen wat haar te wachten staat.

Toch heb ik één klein kritiek-puntje: dit boek had voor mij, ondanks het vette verhaal, een beetje het middelste-boek-syndroom. Er gebeurde ontzettend veel wat leidde tot een megaspannende cliffhanger, die uiteraard uitgewerkt zal worden in een knaller van een laatste boek (ik weet het zeker), maar toch verliep het verhaal soms een beetje langzaam. Dat is denk ik ook de voornaamste reden waarom ik bijna 2 weken met dit boek rond liep! Desondanks dit heb ik genoten van dit boek.

AR-0312

Het was weer spannend, bijzonder en origineel. Deze serie is echt een joyride! Ga er voor zitten en plan een paar uur niets in, want deze serie kun je (bijna) niet neerleggen, wanneer je er de tijd voor neemt. Helaas moeten we nog eventjes wachten op deel 3… nog minstens een half jaar! –HUIL-. De publicatiedatum staat voorlopig op 1 november 2016, al heb ik ook al december langs zien komen… We wachten geduldig af. Deze serie is het echt waard om voor te wachten!

Ik heef het boek, net als deel 1 in deze serie, 5 hartjes. Op naar deel 3!

Heb jij de twee uitgegeven boeken van deze serie al gelezen? Zo ja, wat vond je er van? Zo nee, doen!

Een gedachte over “Book review || Ten thousand skies above you