Book review || Cruel Beauty

Ik probeer de laatste tijd een klein beetje te verbreden qua genre wat ik lees. Het liefst lees ik namelijk Dystopian YA: maar daar zijn er natuurlijk maar zoveel van, en die zijn niet allemaal even goed (-kuch Divergent kuch-). Ik houd altijd wel van de originele, otherworldly aspecten van deze boeken. Waarom zou ik daarom niet eens wat meer Fantasy-boeken proberen? Uiteraard wel nog steeds Young Adult: die zijn nou eenmaal favoriet. Ik besloot Cruel Beauty te proberen: de synopsis van een soort Beauty & the Beast met een demoon sprak me wel aan. Ik merkte wel dat het boek veel meer Fantasy was dan verwacht toen ik er aan begon… Maar ik werd aangenaam verrast door hoe leuk ik het vond om te lezen! Lees hier mijn mening over het boek Cruel Beauty van Rosamund Hodge!

Titel: Cruel Beauty
Auteur: Rosamund Hodge
Verschenen op: 28 januari 2014
Pagina’s: 346
Uitgever: Balzer + Bray

AR-0328

Sinds haar geboorte is Nyx al uitgehuwelijkt aan de heerser van het koninkrijk – alleen maar omdat haar vader een deal met de duivel maakte. En sinds haar geboorte traint ze al om hem te vermoorden.

Omdat ze nooit een enkele keuze heeft gehad, neemt Nyx het haar familie kwalijk dat ze haar nooit hebben geprobeerd te redden van haar lot, en haat ze zichzelf omdat ze er aan wil ontsnappen. Maar toch laat Nyx op haar 17e verjaardag alles achter om te trouwen met de almachtige, eeuwig levende Ignifex. Haar plan? Hemverleiden, zijn betoverde kasteel verwoesten en zo de vloek verbreken die al 900 jaar lang op haar volk rust.

Maar Ignifex is totaal niet wat Nyx van hem verwachtte. Hij is charmant en mysterieus, en hij misleidt haar. Zijn kasteel – een doolhof vol met magische kamers – heeft haar in zijn hand.

Terwijl Nyx probeert een manier te vinden om haar land te redden (door Ignifex’ zijn geheimen te ontrafelen), voelt ze zich toch ook door hem aangetrokken. Zelfs al zou ze zichzelf zover krijgen om van haar vijand te houden, hoe kan ze haar plicht negeren om hem te vermoorden? Terwijl de tijd begint te dringen, moet Nyx beslissen wat belangrijker is: de toekomst van haar rijk, of de man waar ze nooit van had mogen houden.

Synopsis vertaald vanaf Goodreads.

AR-0332

Zoals ik al liet blijken, was dit boek totaal anders dan ik had verwacht. Het klopt inderdaad dat de synopsis al veel laat weten, en dat je al een redelijk beeld hebt van het verhaal omdat een parallel wordt getrokken met het sprookje Belle & het beest. Ik had gewoon veel minder fantasy-elementen verwacht! Het verhaal speelt zich inderdaad af in een andere wereld, met een geheel andere geschiedenis. Ik weet niet… Misschien had ik dit boek toch meer gekocht omdat anderen hem zo fantastisch vonden, dan dat ik de synopsis me goed kon herinneren?

Ik was in ieder geval aangenaam verrast door het boek. Het was goed geschreven, het verhaal was spannend en Nyx en Ignifex waren allebei heel interessant om over te lezen. Ze hadden als karakters diepte en waren onvoorspelbaar: ik bleef doorlezen om er achter te komen wat er met ze ging gebeuren. Zouden ze wel of niet samen komen aan het einde? Maar wat met het lot van Ignifex, dat door het koninkrijk aan Nyx was opgelegd? Of zou hij uiteindelijk helemaal niet zijn zoals hij zich voordeed, en was hij inderdaad alleen maar luguber en door en door slecht?

Het verhaal nam een originele twist, die ik erg aangenaam vond. Het verhaal werd origineel afgerond, en het was bijna jammer dat er niet meer bladzijdes waren om te lezen over Nyx en Ignifex. Het verhaal is wel mooi afgerond: het is niet alsof je nog een boek nodig hebt om voldoende informatie te hebben. Het was alleen gewoon een prachtige wereld waar ik best nogmaals naartoe wil! Ik denk dat dit zeker een boek gaat zijn dat ik over enkele jaren opnieuw zal lezen. En dan word ik er opnieuw door verbaasd!

AR-0334

Ik snap goed waarom veel mensen zo positief zijn over dit boek. Het was heerlijk om te lezen, het verhaal was origineel ondanks dat het gebaseerd was op een sprookje, en de schrijfstijl was heerlijk. Als je dit jaar één retelling leest, laat het dan deze zijn!

Ik geef dit boek 5 hartjes, want hij was heerlijk. Lees dit boek!

Een gedachte over “Book review || Cruel Beauty