Book review || The 5th Wave

In april las ik wéér een boek die ik aan mijn favorieten toe kon voegen: namelijk the 5th Wave. Dit dystopische verhaal over aliens wist mijn hart te grijpen en nam me mee in een achtbaan van avontuur. Lees mee om er achter te komen waarom ik dit boek zo goed vond!

Titel: The 5th Wave
Auteur: Rick Yancey
Verschenen op: 7 mei 2013
Pagina’s: 457
Uitgever: G.P. Putnam’s Sons Books for Young Readers
Eerste zin: “There will be no awakening.”

AR-0476

Na de eerste golf blijft alleen duisternis over. Na de tweede ontsnappen alleen de gelukkigen. En na de derde overleven alleen de ongelukkigen. Na de vierde golf geldt er maar één regel: vertrouw niemand.

Het is de ochtend van de vijfde golf, en op een verlaten snelweg vlucht Cassie van de Anderen. De wezens die er uitzien als mensen, en die zwervend over het platteland iedereen die ze tegenkomen vermoorden. Die de laatste overlevenden van de aarde hebben verspreid. Cassie gelooft dat je kan blijven leven als je alleen blijft, tot ze Evan Walker ontmoet. Hij is verleidelijk en mysterieus, en zou wel eens Cassies laatste hoop kunnen zijn om haar kleine broertje te redden – of zichzelf. Maar Cassie zal keuzes moeten maken: tussen vertrouwen en wanhoop, tussen verzet en overgave, tussen leven en dood. Opgeven of opstaan.

Vertaling van Goodreads beschrijving.

Mening

AR-0479

Dit boek gaf mij alles waar ik op hoopte, en meer. Ik hoopte op een fijn personage, en kreeg er vier. Ik hoopte op actie, en die heb ik zeker gekregen. Ik hoopte op spanning, en die kreeg ik dubbel en dwars terug. Ik hoopte op een hint naar verliefdheid die niet de overhand zou hebben, en dit was precies wat ik ontving. Dit boek leek wel specifiek voor mijn wensen geschreven! Elk moment dat ik er voor kon gaan zitten voelde dan ook als een cadeautje.

In dit boek krijgt niet alleen Cassie het woord. Er wordt afgewisseld in standpunt met Zombie, een jongen die iedereen verloren is en traint om de aliens te bevechten, Cassies broertje Sammie, en zelfs Evan krijgt even het woord. Alle personages zijn goed uitgewerkt en uniek. Wanneer je vanuit een bepaald oogpunt leest, zal je nooit in de war raken over wie het gaat. Alle personages voelen anders aan en geven het verhaal een bepaalde vibe, zonder dat hier meer schrijvers aan te pas kwamen. Knap! Het komt namelijk maar al te vaak voor dat personages onherkenbaar zijn. En het is natuurlijk erg vervelend om terug te moeten bladeren, om er achter te komen wie er nou eigenlijk het woord heeft! Dat heb ik hier nooit gehad. Wat ook erg leuk was om te merken, was dat ik geen duidelijk favoriet personage had. Daardoor was elk gedeelte van het boek leuk om te lezen!

AR-0483

Het was zeker geen langzaam verhaal. De ene gebeurtenis werd snel opgevolgd door de andere, en het verhaal hield je hierdoor goed in zijn grip. Je móést continu weten wat er ging gebeuren! En soms kon het even duren voor je er achter kwam wat er gebeurde, omdat je eerst in het hoofd van een ander personage ging… Hierdoor ging ik alleen maar sneller lezen! Ik wilde continu maar meer. Ik heb een hele middag zitten lezen in de tuin, en heb in die paar uur mijn telefoon amper gebruikt en was het internet spontaan vergeten… Dat kan alleen een heel goed verhaal met je doen!

Ik word weer helemaal blij als ik terugdenk aan dit verhaal. De dystopische wereld was origineel, de karakters handelden realistisch in de hen toegeworpen situaties. Het verhaal zat vol met actie en avontuur, en ik wil méér! Deel 2 ligt al op mij te wachten, en tegen de tijd dat ik deze uit heb is deel 3 inmiddels ook al uit. 24 mei is de grote dag! Het zal niet lang duren tot hij dan op mijn deurmat ligt…

Ik geef dit boek 5/5, weer een favoriet voor mij!

3 gedachtes over “Book review || The 5th Wave

1. Marcia zegt:

Jaaaa The 5th Wave! 😀 Ik ben ook fan! Toevallig heb ik afgelopen week dit boek herlezen en ook bij een tweede keer lezen is het boek nog altijd enorm spannend en origineel. Ik kan niet wachten tot later deze maand het laatste deel in de serie verschijnt!

Like