Book review || de Angelfall serie

Ik wil het graag hebben over een boekenserie die mij de afgelopen 3 jaar heel veel gevoelens heeft bezorgd. Ik heb het over de Penryn & The End Of Days serie, ofwel de Angelfall-serie van Susan Ee. Wat begon als een internet-fenomeen groeide uit tot een trilogie, maar had het dat wel moeten doen? Lees mijn mening over de serie!

Algemene synopsis

AR-0504

De engelen van de apocalyps zijn afgedaald naar de aarde om de moderne wereld zoals wij hem kennen te verwoesten. De wereld is in chaos beland, en straatbendes heersen over de dag. Maar de nacht wordt geleid door angst en bijgeloof. Penryn probeert te overleven, samen met haar moeder en lichamelijk gehandicapte zusje Paige. Wanneer haar zusje wordt ontvoerd door engelstrijders doet ze er alles aan om haar zusje te redden. Ze is er zelfs bereid voor om een deal aan te gaan met een gevallen engel. Raffe, een van de belangrijkste engelstrijders, is gebroken en vleugelloos. Alhoewel hij al eeuwenlang zijn eigen strijden voert, wordt hij nu gered door een mensenmeisje.

Ze hebben alleen elkaar om te vertrouwen als het overleven betreft. Samen reizen ze door Amerika, om beide iets te redden wat hen lief is: voor haar haar zusje, en voor hem zijn vleugels. En om weer herrenigd te worden met wat hen dierbaar is, zijn ze bereid te vechten met de grootste vijanden die ze zich kunnen bedenken.

Boek 1 – Angelfall

AR-0508

Dit boek werd me aangeraden door een vriendin, die het boek had gelezen toen hij nog alleen op internet verkrijgbaar was. Toen ik een ingebonden exemplaar bij de boekenwinkel vond, besloot ik een poging te wagen. En ik was het helemaal met haar eens: wat een fantastisch boek! Het verhaal was origineel, spannend, en luguber op alle momenten dat ik op luguber hoopte. Ik houd wel van verhalen met wat griezelige aspecten, dus dit boek werkte voor mij op alle manieren.

Penryn is een sterk hoofdpersonage. Ze weet wat ze wil en is bereid er voor te vechten. Dit soort badass heroines kom je niet vaak tegen in Young Adult literatuur! Ik kon niet anders dan genieten van het verhaal van Penryn en Raffe, en hoopte dat ze ooit samen zouden komen. Er heerste ontzettend veel spanning tussen hen, terwijl het niet de overhand had in het verhaal. Het zorgde voor spanning en sensatie op de juiste momenten.

Het eerste boek ontving van mij in 2014 5 sterren, en belandde in mijn favorieten-lijstje.

Boek 2 – World After

AR-0512

Na boek 1 gelezen te hebben, kon ik alleen maar benieuwd zijn naar deel 2. Een jaar later was het eindelijk zover, en ik las het boek terwijl ik op vakantie was (dit was met deel 1 ook zo, precies een jaar eerder dus!). Ik was verbaasd hoeveel ik me nog kon herinneren van deel 1: het boek was duidelijk in mijn herinnering blijven hangen. Toch kon ik niet zo genieten van deel 2 als ik van deel 1 had gedaan…

Op bepaalde punten voelde deel 2 nogal repetitief. Wanneer deze aspecten niet nogmaals waren aangehaald, weet ik zeker dat de serie een duologie was geweest. Jammer, want deze herhaling was ontzettend onnodig! Toch kon ik nog steeds erg genieten van het verhaal van Penryn en Raffe. Penryn was nog steeds badass, de spanning tussen Penryn en Raffe was nog steeds aanwezig en er gebeurde weer veel in het verhaal.

Het tweede boek ontving van mij in 2015 4 sterren.

Boek 3 – End of Days

AR-0513

In de inleiding vertelde ik je dat deze serie me veel gevoelens bezorgde. Deze waren helaas niet allemaal positief… Dit is allemaal te danken aan deel 3 van de serie: ik heb me door dit laatste boek heen moeten worstelen. Ik ergerde me kapot aan zóveel dingen!

Ik houd er niet van als ik series niet afmaak. Ik heb het gevoel dat de personages in mijn hoofd niet afgesloten zijn, terwijl ik dit wel graag zo zie. Ook houd ik er niet van als ik boeken niet uitlees. Daarom besloot ik dat ik, ondanks alles, dit boek uit wilde lezen. Het heeft me moeite gekost, maar het is me gelukt. Maar of ik het een succes moet noemen…

Ik ben héél erg teleurgesteld door het laatste boek. Dit was niet hoe ik de serie had willen zien eindigen! Het leek net alsof iemand anders het boek had geschreven. Penryn was totaal niet badass meer, en zwijmelde constant over Raffe. Ze probeerde hem zelfs te verleiden in zijn slaap… Ze was totaal haar kracht als personage verloren. In de plaats daarvan werd ze onrealistisch, deed ze dingen die totaal niet logisch waren en dacht ze helemaal niet meer aan haar zusje of moeder. Ze was een gewone tiener in een vreemde wereld. Dit beeld klopte totaal niet!

Ook Raffe leek een totaal ander personage geworden. In boek een en twee was hij mysterieus en begeerlijk. Nu leek zijn karakter totaal vlak, en deed hij helemaal niets meer met me. Had hem uit het verhaal geschreven en ik had het niet gemerkt…

Nog iets waar ik me heel erg aan begon te ergeren bij dit laatste boek: de schrijfstijl. Susan Ee kiest af en toe voor nogal bijzondere namen. Zo krijgt een zwaard de bijnaam Pooky Bear en heten twee relatief belangrijke karakters Deedledee & Deedledum (ofwel Dee & Dum). In boek een en twee kon ik hier nog omheen kijken: de rest van het verhaal was gaaf genoeg dat ik vrede had met de keuze van namen. In boek drie kon ik er echter niet meer omheen! Er kwamen nog meer karakters bij, en allemaal waren ze even eendimensionaal. Ze vulden het boek met cringeworthy zinnen en gaven me de neiging om het boek door de kamer te smijten. Als ik nu terugdenk aan het boek krijg ik zelfs impulsen om naar boven te rennen en het boek uit mijn raam te smijten. Denk dat dit goed duidelijk maakt wat ik van het laatste boek vond. Oh, en het einde was totaal anticlimactisch, kinderachtig en daarna nogmaals cringeworthy. En ja, dan heb ik het bij het laatste woord dus pas over Penryn & Raffe samen.

Zo. Dat ben ik even kwijt! Ik gaf dit boek uiteindelijk 1 ster. Hij heeft een tijdje op 2 gestaan omdat ik nog twijfelde, maar nee. Het boek geeft me nu nog steeds zoveel gevoel van walging dat hij de 2 niet waard is. Sorry!

Concluderend: wat is de serie waard?

Ik vind het zo jammer dat de serie zo bergafwaarts is gegaan. Het eerste boek voldeed aan al mijn verwachtingen van een goed boek, maar de rest van de serie wist het niet meer waar te maken. Terwijl er zóveel potentie in de serie zat!

Tja, wat moet ik je nu adviseren? Ik denk dat het het beste is als je deel 1 leest, en verder je eigen conclusies trekt. Zo kun je genieten van het goede verhaal, zonder verpest te worden door deel 3. Want als je deel 2 leest, wil je eigenlijk je serie afmaken, maar Doe. Het. Niet. Ik heb je gewaarschuwd.

Totale waardering voor de serie: 3 hartjes. Omdat deel 1 zo goed was.

3 hearts