Book review || The Retribution of Mara Dyer + serie review

Het was eindelijk tijd. Tijd om de conclusie van de Mara Dyer trilogie te beginnen! Over dit boek had ik erg veel gemixte signalen gehoord: people either hate it or love it. Omdat ik toch graag de serie wilde eindigen, besloot ik een poging te wagen. Lees in deze review wat ik over de conclusie vond van de Mara Dyer serie, en of ik je deze serie kan aanraden!

Titel: The Retribution of Mara Dyer || Deel 3 in de Mara Dyer trilogie
Auteur: Michelle Hodkin
Verschenen op: 4 november 2014
Pagina’s: 470
Uitgever: Simon & Schuster Books for Young Readers

Wel of geen goede conclusie?

AR-0495

Ik vind het erg moeilijk om op papier te zetten wat ik van dit boek vond. Als ik er aan terug denk gebeurde er veel, maar waren niet alle gebeurtenissen even relevant voor het verhaal. Ook zagen we maar heel weinig Noah in de conclusie van de serie… Maar toch vond ik het boek super. Ik vond het gaaf hoe Mara haar krachten begon te waarderen, hoe ze soms in staat was om lugubere dingen te doen, in plaats van dat haar lugubere dingen overkwamen. Ze draaide totaal de rollen om en zette onwijs veel situaties om naar eigen hand. Of ze het telkens bij het rechte eind had kan je zeker betwijfelen… Ze deed slechte dingen omdat het nodig was, maar ook omdat het kon.

Wat ik vooral erg goed vond aan het laatste boek was dat het extreem veel duidelijk maakte. Uiteraard zijn nog steeds enkele vragen onbeantwoord, maar hiervoor kan ook wel eigen invulling gebruikt worden. Het is duidelijk geworden hoe het komt dat Mara en anderen krachten hebben, waarom ze in het instituut terecht zijn gekomen, en wat er nou écht is gebeurd in het gekkenhuis waar Mara haar vriendin Rachel en de zus van haar ex Claire verloor… En wat er daadwerkelijk met Jude aan de hand was. Noah’s rol in Mara’s leven kreeg door alle ontwikkelingen en onthullingen een totaal andere invulling, en bracht twijfel of zij nog wel samen konden zijn.

AR-0499

In het boek kwamen flashbacks naar een andere Mara voor. Dit was spannend en erg goed geschreven: ik wilde bijna dat deze Mara een eigen boek kreeg. Soms bladerde ik vooruit om te kijken wanneer weer een dergelijk hoofdstuk kwam! Het deed zeker niet onder aan de grote hoofdlijn en voegde voor mij veel toe. Dit is zeker niet iedereen met mij eens, maar gelukkig voelde dit voor mij wel zo. Het maakte veel duidelijk aan het einde en gaf een extra dimensie aan het verhaal. Ik was hier zeer blij mee!

Op bepaalde punten was het boek wel voorspelbaar, en dat was jammer. Er werd spanning opgewekt die soms onnodig was, omdat ik toch wel wist dat het goed ging komen met bepaalde karakters. En ik heb het altijd bij het rechte eind gehad: Michelle Hodkin heeft me niet echt meer verrast met plottwists. Soms begon ik eigen plottwists te bedenken, die erg gaaf en onverwachts zouden zijn geweest. Helaas zijn deze niet aan bod gekomen. Dit is het belangrijkste minpunt wat ik me kan bedenken!

AR-0498

Sommigen die het laatste boek gelezen hebben, vonden het einde cliché. Dat kan ik begrijpen (ik blijf nu expres een beetje vaag voor het geval dat je deel 1 en/of 2 niet gelezen hebt!). Maar ik vond het een leuke invulling: opeens werd mij de eerste zin van boek één duidelijk. Het was een mooie cirkel geworden. Aangezien ik nog geen andere boeken heb gelezen die deze techniek hebben toegepast, was het voor mij niet cliché! Ik vond het leuk en werd er gelukkig van. Ik houd ervan als een verhaal aan het einde mooi bij elkaar komt!

Kan ik je deze serie aanbevelen?

AR-0493

Zoals je hierboven wel kunt lezen, ben ik best wel positief over het einde van deze serie. Geen enkele van de boeken heeft me teleur gesteld! Daarom kan ik je deze serie zeker aanraden. Als je houdt van realistische werelden met een hintje paranormaal, lugubere situaties die je met grote ogen de bladzijdes doen omslaan en een interessante invulling van werkelijkheid versus hallucinaties, dan kan ik je deze serie zeker aanraden!

Dit laatste deel ontving van mij een 4/5. En aangezien deel 1 en 2 van mij beide 5/5 ontvingen, kan ik deze serie alleen maar 5 hartjes geven! Zeker een van mijn favoriete voltooide series.