Food || Ik probeerde een mug cake

Op internet hoorde ik al ontzettend vaak over mug cakes. Cakes die je in 5 minuutjes maakt met behulp van de magnetron? Ik had er zo mijn twijfels bij. Tot ik een simpel recept tegenkwam, die alleen ingrediënten gebruikte die ik al in huis had. En omdat ik aan het SOG’gen was op deze druilerige, besloot ik het te proberen! Ik had best zin in een warme, chocoladebomvolle cake. Ondervind hier mijn eerste ervaring met de beruchte mugcake.

Originele recept van SORTEDfood, een superleuk youtube-kanaal met 4 bakkende/kokende mannen!

AR-0258

Ingrediënten:

  • 2 tablespoons zelfrijzend bakmeel. Ik had alleen patentbloem, dus gebruikte dit en voegde wat bakpoeder toe (wat zelfrijzend bakmeel in principe is!)
  • 2 tablespoons basterdsuiker. Ik had alleen lichtbruine dus gebruikte die.
  • 1 tablespoon cacao. Ik gebruikte chocolademelk-poeder. (je weet wel, waar mama vroeger chocolademelk mee maakte. Uit de chocolademelk-hemel!)
  • 1 teaspoon instant koffiepoeder
  • 1 (klein) ei
  • 1 tablespoon melk
  • 1 tablespoon zonnebloemolie. Ik gebruikt olijfolie.
  • Wat chocoladestukjes. Ik gebruikte, hoe kan het ook anders, hagelslag!

In deze ingrediëntenlijst wordt inderdaad een ander matensysteem gebruikt dan je misschien gewend bent. Bij de Action verkopen ze voor geen geld maat-cups! Zo kan je elk recept maken dat je op internet vindt zonder omrekening. Ideaal!

Wat staat je te doen:

  1. Mix het meel, de basterdsuiker, de cacao en koffiepoeder goed door elkaar in een grote mok.
  2. Voeg het ei toe en mix goed door elkaar met een vork. Ik besloot het ei eerst in een apart glas te mixen, en daarna toe te voegen. Ging erg gemakkelijk hierdoor!
  3. Voeg de melk en olie toe en alles nog eens goed door elkaar.
  4. Voeg de chocoladestukjes toe.
  5. Doe de mok 2.5 minuut in de oven op de hoogste stand!
  6. Laat de cake een minuutje afkoelen en besprenkel met poedersuiker.
  7. Tast toe!

Zoals je ziet een erg simpel recept. Maar heeft het ook een leuke uitkomst?

In de magnetron viel het me op dat de cake enorm werd: hij steeg helemaal boven mijn mok uit (een grote Blond mok). Wow! Iets teveel bakpoeder toegevoegd misschien? Gelukkig deukte de cake meteen wat in nadat ik hem uit de magnetron haalde.

AR-0263

Ik kan in ieder geval toegeven dat het er lekker uitziet. Het is een snelle cake, ideaal voor momenten dat je zin hebt in iets lekkers maar geen zin hebt om lang in de keuken te staan en een half uur op je oven te wachten of om naar de winkel te gaan. Maar is het ook lekker?

Nou, het was best oké. De smaak is prima, al is hij subtiel en minder zoet dan verwacht, maar wat me voornamelijk opviel was hoe sponzig deze cake was. Ik kreeg mijn lepel er maar met moeite doorheen! Blijkbaar is dat sponzige te danken aan het ei dat je toevoegt. Volgende keer een recept proberen zonder ei dan maar?

AR-0268

Op zich vond ik het voor de eerste keer best een succes. Ik had namelijk iets veel minder smakelijks verwacht! Desalniettemin weet ik niet of ik je aan kan raden deze mugcake te maken. Voor één keertje is het best wel leuk en lekker, maar het is niet superbijzonder. Ik zou niet staan te springen om hem opnieuw te maken de volgende dag of week.

P.s. Ik at hem wel op, en ik zat vól!! Ik kan je dus aanraden dit soort cakes niet als toetje te maken… 😉

Heb jij wel eens een mugcake geprobeerd? En vond je het leuk om te lezen over mijn keukenkunstjes (ook al zijn ze pas priel)?

Liefs!
Annabel Rianne

6 gedachtes over “Food || Ik probeerde een mug cake

  1. Marcia zegt:

    Ik wil ook een keer een mug cake maken! Al klinkt dat sponzige inderdaad niet super lekker.. Ik zou het zeker leuk vinden om meer te lezen over je keukenkunstjes 🙂

    Like

Geef een reactie

