Book review || The Unexpected Everything

Dit boek zie je de laatste tijd echt óveral, zeker op Instagram: er gaan challenges in de rondte, en iedereen lijkt heel enthousiast te zijn over dit boek. Aangezien het weer al weer wat beter werd, had ik wel eens zin in een contemporary read. Ik besloot dit boek te proberen. Want als iedereen er zo enthousiast over is, moet hij wel leuk zijn… Toch? Lees mee en kom erachter wat ik van dit boek vond!

Titel: The Unexpected Everything
Auteur: Morgan Matson
Verschenen op: 3 mei 2016
Pagina’s: 517
Uitgever: Simon & Schuster Books for Young Readers
Eerste zin: “I flexed my feet in my too-tight shoes and made myself stand up straight, trying to ignore the rapid-fire clicking of the cameras going off all around me.”

AR-0572

Andie zag het al helemaal voor zich. Wanneer je de dochter bent van een politicus en je zo goed als jezelf hebt opgevoed, leer je dat alles kan worden gepland. Zelfs je toekomst. Belangrijke stage? Check. Goede vrienden? Check. Vriendjes? Check (zolang ze niet meer dan drie weken in je leven blijven).

Maar dat was voor het schandaal. Voordat ze in hetzelfde huis moest wonen als haar vader. Voordat ze een enorme lading honden ging uitlaten. En voor Clark, voor die paar maanden die haar hele leven zouden kunnen veranderen.

Want het zit zo – als je alles volplant, kan je nooit het onverwachte vinden. En wat is daar nou leuk aan?

Vertaling van Goodreads

AR-0575

Ik begon met best wel hoge verwachtingen aan het boek. Ik was benieuwd – want wat vond iedereen nou zo geweldig aan dit boek? Waarom zag ik het nou overal op internet langs komen? Die vraag kan ik je met een simpele zin beantwoorden: omdat het boek gewoon ontzettend vermakelijk is.

Er was geen slecht aspect aan dit boek te vernoemen, behalve het moment waarop ik het boek las. Je weet het heus al, maar de laatste tijd was het niet het mooiste weer in Nederland. En dit boek is toch wel echt het leukste wanneer je hem leest met een zonnetje op je bol, met een wijntje in de tuin. Of met een dekentje in het gras. Doordat het slecht weer was, had ik niet echt zin om te lezen over een zonnige zomervakantie. Maar dat lag niet aan het boek, maar aan mij en het stomme weer! Goed, terug naar de review over het daadwerkelijke boek.

AR-0576

In het verhaal leer je Andie kennen. Ze heeft haar hele leven al uitgepland, weet precies hoe alles zal lopen en hoe ze een perfecte dochter voor haar belangrijke vader kan zijn. Maar wanneer haar zomerplannen opeens in duigen vallen, heeft ze opeens enorm veel vrije tijd. Dus zoekt ze een baantje: maar alle cv-waardige baantjes zijn natuurlijk allang vergeven. Uiteindelijk belandt ze bij een honden uitlaat-service – en dat bevalt haar veel beter dan ze had verwacht. Ook besteedt ze veel tijd met haar vrienden Palmer, Bri, Toby en Tom, en komt ze voor het eerst ook weer in contact met haar vader, die ze eigenlijk in tijden niet had gesproken. In het verhaal volg je Andie en al haar gebeurtenissen die zomervakantie – inclusief het ontmoeten van de nerdy maar ontzettend leuke Clark.

Dit boek is heel realistisch: alle personages komen echt over, de gebeurtenissen zijn (behalve af en toe een beetje te toevallig) niet onrealistisch en het laat vooral erg goed zien hoe de zomer van een tienermeisje kan verlopen. Haar vriendschappen waren ontzettend leuk om over te lezen (in het echt en via alle groepsgesprekken die ze hadden op hun telefoons, zie foto), de band die ze met haar vader opbouwt over de vakantie erg fijn en het contact dat ze met Clark opbouwt om bij weg te zwijmelen. Je zou willen dat je een eigen Clark in je leven had. Op Youtube heeft de reviewer Zoe (Readbyzoe) een shirt nagemaakt dat in het boek voorkomt: ‘Ask Me About the Luminosity’ staat erop. Heel erg begrijpelijk, en dat shirt wil ik ook wel!

Ik vind het best jammer dat het verhaal klaar is. Het was een ontzettend leuk boek, en ik snap alle hype er omheen wel! Het boek zal nooit een klassieker binnen de Engelse taal worden, maar het is wel een van de beste YA contemporaries die ik ooit heb gelezen. Ik kan er geen slecht aspect over benoemen. En dat is een hele fijne conclusie om te hebben over een boek!

Mijn eindoordeel

AR-0574

Ik heb eventjes getwijfeld over mijn eindoordeel voor het boek. Zoals ik zei is het geen literair hoogstandje (maar dat zijn YA contemporaries natuurlijk nooit), maar het was wel een érg leuk boek. Ik kan er geen slecht ding over noemen. En Clark… Oké, 5 hartjes –zwijmel-.