Film review || Me Before You

Yup, ik ben naar de bioscoop geweest om deze gehypete film te zien: Me Before You. Ik twijfelde al een hele tijd of ik het boek zou lezen, had hem ondertussen al een paar maanden in mijn kast staan. Ik wilde hem eigenlijk lezen voordat ik de film zou bekijken, maar het kwam er niet van. Ach, dan niet! Ik had er gewoon niet echt zin in. Maar heb ik er nu wel zin in om het boek te lezen, nu ik de film gezien heb? Lees mee en kom achter mijn mening over de film!

Ik bezocht met twee vriendinnen de Ladies Night van de Vue (spreek uit: view, kwam ik achter), voorheen de JT. We werden ontvangen met een glaasje prosecco (en soesjes, maar die sloeg ik over om later iets lekkers ervoor in de plaats te nemen) en er stonden een paar stands, die ik niet zo interessant vond. We gingen snel naar de bioscoopzaal! Ik had ontzettend veel zin om de film te bekijken: Sam Claflin, oftewel de acteur die Finnick Odair speelde in de Hunger Games films, deed namelijk mee. En ik was benieuwd hoe Emilia Clarke zou zijn, in een rol geheel anders dan Daenerys Targaryen! Gelukkig begon de film snel, en kon ik me laten verbazen over het verhaal.

Louisa Clark weet veel. Ze weet hoeveel voetstappen er zijn tussen de busstop en thuis. Ze weet dat ze het leuk vindt om bij de Buttered Bun theeshop te werken, en ze weet dat ze misschien niet van haar vriendje Patrick houdt. Wat Lou niet weet is dat ze op het punt staat haar baan te verliezen, of dat wat eraan gaat komen hetgene gaat zijn dat haar verstandig houdt. Will Traynor weet dat zijn motorongeluk zijn wil om te leven heeft ontnomen. Hij weet dat alles erg klein en somber voelt, en hij weet precies hoe hij hier een einde aan kan maken. Wat Will niet weet, is dat Lou op het punt staat zijn leven in te stormen vol met vreugde en kleur. En geen van beiden weet dat zij elkaars leven voor altijd zullen veranderen…

Vertaling van Goodreads

Als je de synopsis leest, weet je dat je jezelf klaar moet maken voor een romantisch, tragisch verhaal. Hier was ik op voorbereid. De zakdoekjes waren meegenomen, de chocolade werd ingeslagen in de pauze. Ik kijk niet erg vaak verdrietige en romantische verhalen, dus wat vond ik er nou van?

Fantastisch. Ik vond het WAUW. Het is, nu ik dit typ, inmiddels al weer 3 dagen geleden dat ik de film heb gezien, maar het verhaal spookt nog steeds door mijn hoofd. Het is zo gemakkelijk om je te verliezen in het verhaal van deze karakters, en om van ze te houden!

Allereerst: het acteerwerk was fantastisch. Will, Louisa en alle bijrollen die langs zijn gekomen waren allemaal zo geloofwaardig! Ik heb geen enkel moment getwijfeld aan wie zij waren als karakters, en aan hun handelingen. Ik heb op geen enkel moment de personages los gezien van hun acteurs, wat ik ontzettend vaak heb wanneer ik series en films kijk. Dan heb ik moeite acteurs los te zien van zichzelf of hun eerste rol waarin ik ze heb gezien. Dan zie ik nog steeds Morgan Freeman als zichzelf, niet als het karakter dat hij speelt, om maar een voorbeeld te noemen. Dat was bij geen van allen het geval! Dat was heerlijk: de acteurs droegen zonder moeite het verhaal.

Dan de verhaallijn. De gebeurtenissen in dit verhaal waren hilarisch, liefdevol en tragisch. Ik leefde mee met elk moment! De band die je ziet ontstaan tussen Louisa en Will was ontzettend mooi, en ik kon elk moment genieten van wat er tussen hen ontstond. Je weet natuurlijk dat er uiteindelijk tranen gaan vallen (want hoe kan een verhaal als dit niet tragisch zijn) maar dat maakte het niet dat ik minder genoot van alle mooie momenten in het verhaal. Wauw, wat was het mooi!

Heb ik gehuild? Er zijn twee tranen over mijn wang gerold. 2 meer dan normaal! Ik weet niet wat het is, maar ik huil eigenlijk nooit bij verhalen, hoe tragisch ze ook zijn. Dit is de derde keer in mijn leven dat er zich een daadwerkelijke traan heeft gevormd die zijn weg heeft gevonden uit mijn oog, als gevolg van het kijken van een film. En ook al lijk ik soms een ijskoningin (sorry! Is in het echt niet zo hoor!), ik kan je verzekeren dat er om mij heen ontzettend veel gehuild is. We moesten zelfs wachten met het verlaten van de bioscoopzaal omdat een van mijn vriendinnen zo emotioneel was om het verhaal. Dat is denk ik wel een goede indicatie!

Mijn oordeel

Ik wil hem nog een keer zien! Binnenkort! Ik heb al met mijn moeder afgesproken dat we er samen naartoe gaan. Ik wil me nogmaals storten op het verhaal van Louisa en Will! Ik ben erg geraakt door de film, en hij behoort zeker tot een van mijn favorieten. Ik denk dat ik nu het boek toch wel wil proberen! En nee, het stoort mij eigenlijk nooit als ik een film zie voordat ik een boek lees, zoals veel anderen wel hebben. Dan heb ik een duidelijk beeld van hoe de karakters eruit zien, en dat vind ik erg fijn als ik later de films weer terug kijk! Dus sorry, daarin zijn we het waarschijnlijk niet eens πŸ˜‰ Maar waar we het wel over eens zullen zijn: je moet deze film bekijken, als je dat nog niet hebt gedaan!! Feel-good en tranen gegarandeerd. 5 hartjes!

Heb jij de film al gezien, of het boek gelezen?