Food || Carrot Cupcakes

Een aantal weken geleden proefde ik voor het eerst een stukje carrot cake. Ik vond het altijd erg vies klinken, en wilde het nooit proberen. Nu raadde iemand het me zo aan, dat ik toch een hapje nam. En ik was verkocht! Sindsdien heb ik het niet meer gegeten, maar ik ben op zoek gegaan naar recepten. Dit wilde ik zelf maken! En ik heb een recept gevonden hoor. Geen cake, maar cupcakes! Het recept is afkomstig van het 5 or less kookboek van Chickslovefood.

AR-0219

Ingrediënten (voor 12 cupcakes)

  • 2 eieren
  • 220 g suiker + nog wat suiker voor de topping
  • 200g zelfrijzend bakmeel (ik gebruik 200g bloem + ca. 1 theelepel bakpoeder)
  • 180 g wortels (ik gebruik kleine worteltjes uit een zakje van 300g: maar je kan ook een bos pakken als je weet dat je de rest op kookt bij je avondeten die week)
  • 250 ml ongeklopte slagroom
  • Zonnebloemolie (ik gebruikte olijfolie)
  • Optioneel: snufje kaneel en wat nootjes voor een bite. Heb ik deze keer niet gebruikt!

Verder heb je in je keuken nodig:

  • 12 cupcake vormpjes (ik kocht ze bij de Appie)
  • een rasp
  • Een zeef
  • Een weegschaal (vind ik zelf erg fijn, al zal je ook zonder kunnen)
  • cupcake vorm (zeker aan te raden! Als je de cakes gewoon in de oven doet, zakken ze uit voor ze hard worden. Ziet er bij lange na niet zo mooi uit!)
  • Spatel
  • Satéprikker
  • rooster/iets waar je je cakes op kunt laten afkoelen met een open onderkant.
  • Mixer

AR-0211

En zo doe je het:

  1. Begin met het raspen van de wortels. Dit is veruit het meeste werk! Je hebt 180g nodig, handig is om je voortgang te wegen. De rest van de worteltjes leg je weg/peuzel je op.
  2. Verwarm je oven voor op 170 graden.
  3. Klop de twee eieren los in een kom met de suiker, tot je een glad mengsel hebt.
  4. Voeg 50 ml zonnebloemolie toe aan het mengsel en roer weer door.
  5. Voeg je rasp toe aan het ei-suiker-oliemengsel. Roer weer goed door.
  6. Meng je meel + bakpoeder + een snufje zout goed. Zeef dit vervolgens boven de kom.
  7. Pak een spatel en schep voorzichtig een paar keer het mengsel om, totdat je het grootste gedeelte van je meel door de substantie ‘gevouwen’ hebt. Niet als een gek roeren, dit gaat de luchtigheid van de cakes niet ten goede!
  8. Verdeel het mengsel over je 12 cupjes in je cupcakevorm. Heb je een vorm met 6 plekjes i.p.v. 12? Laat dan de helft van je mengsel in de bak zitten, en leg niet alvast de gevulde vormpjes klaar. Die zakken uit, en daardoor zakt het papier mee en worden ze niet meer netjes: ze passen niet meer in je vorm en vouwen in zichzelf op (lesson learned the hard way, haha).
  9. Bak de cupcakes in 30 minuten goudbruin. Let op: iedere oven is anders. Mijn cakes moesten op 180 graden 33 minuten! Wanneer weet je dat ze klaar zijn? Prik met een satéprikker in je cake. Wanneer die geheel schoon terug komt, zijn je cakes goed. Zit er deeg aan? Dan nog iets langer!
  10. Laat de cakes helemaal afkoelen op een rooster.
  11. Klop de slagroom, die je tot dit moment in de koelkast hebt laten staan, met één eetlepel suiker per 100 ml (dus nu 2.5 schep) tot een goede substantie. De slagroom is goed wanneer je (met de mixer uit) toefjes mee trekt uit de slagroom, wanneer je je deeghaken optilt.
  12. Zet de geklopte slagroom terug in de koelkast. Wanneer je een cupcake wilt eten, beleg je deze met de slagroom!

En, waren ze geslaagd? Ja! De bovenkant an de cakejes was wat hard, dus ik was bang dat ze niet meer smeuig waren. Maar ze zijn juist ontzettend smeuig! Met een krokant kopje. Helemaal goed dus! Ik ben erg blij met het resultaat. De komende dagen zijn ze het perfecte comfortfood tijdens het leren. Ik kijk nu al uit naar mijn koffiepauzes! Er is slechts één nadeel: ik zal ze met mijn vriend moeten delen…

Je ziet uiteraard wel dat het niet het meest gezonde recept is: dat zijn cupcakes nou eenmaal niet. Maar binnenkort probeer ik een gezonde versie van de carrot cakes te maken! Of dit lukt, laat ik je uiteraard weten…

Ben jij ook zo verslaafd aan carrot cake?

Liefs,
Annabel Rianne

Geef een reactie

