Books || Q&A a day – 5 year journal

Toen mijn moeder in Australië was om mijn zus op te zoeken, kocht ze een boekje dat ze goed bij mij vond passen. Ik ben zoals ze weet een sucker voor invulboekjes! Maar toen mijn zus hem zag vond ze hem zo leuk, dat mijn moeder hem aan haar gaf. Meer dan een jaar later waren we samen in de stad en kwamen we hetzelfde soort boekjes tegen. Ik zei dat ik die zo leuk vond, en toen kreeg ik te horen dat mijn moeder die al eerst voor mij had gekocht! En omdat ze hem toch graag wilde geven, kocht ze hem opnieuw voor mij. Het betreft een Q&A a day boekje, waarin je vijf jaar lang elke dag een vraag beantwoordt. Ik heb hem nu al sinds 14 februari in mijn bezit, en ik laat je weten wat mijn ervaringen zijn. Lees mee!

AR-0326

Het principe van het dagboekje is simpel: elke dag wordt een vraag gesteld, die je vervolgens beantwoordt. Dit doe je vijf jaar lang! Door de jaren heen kan je zien hoe je antwoorden veranderen ten opzichte van voorgaande jaren. Zo kan je ontwikkelingen in je leven opmaken! Je houdt een soort mini-dagboek van je leven bij: door elke keer vragen te beantwoorden, houd je je leventje beknopt bij. Zonder dat het een half uur kost om je dag te beschrijven, of om het terug te lezen!

AR-0335

Ik bewaar het boekje op mijn nachtkastje met een vaste pen ernaast. Elke avond voor ik ga slapen beantwoord ik de vraag voor die dag! Soms vergeet ik het wel eens, maar dan beantwoord ik er meer op een dag om het weer recht te trekken. Zolang ik het geen maand vergeet is dat geen probleem!

AR-0332

Het boekje is erg handzaam: hij is niet al te groot of zwaar. Je kunt hem dus gemakkelijk meenemen als je een paar daagjes weggaat! Ook vind ik de vormgeving erg leuk: de kleuren goud, zwart en wit passen erg goed bij elkaar. En als je goed kijkt, zie je dat de zijkanten van bladzijdes een gouden randje hebben! Ook nog eens erg leuk om naar te kijken dus, terwijl je over je antwoorden nadenkt.

AR-0340

De vragen zijn erg veelzijdig: over hoe je je haar op dat moment draagt, waar je over twijfelt tot wat je pas geleden gedaan hebt. Ze sommeren op een hele originele wijze de aspecten uit je leven op: en daarbij ook kleine dingetjes die je doorgaans misschien zou vergeten te vermelden in een dagboek!

AR-0336

AR-0334

AR-0341

Ik ben erg benieuwd wat ik over enkele jaren bij de vragen in zal vullen. Ik heb mijn puberteit inmiddels achter me liggen, dus er wordt vaak gezegd dat je niet veel meer zal veranderen. Dit boekje kan daar straks meer over vertellen!

Ik vind het wel een hele belofte om te zeggen dat ik dit boekje 5 jaar lang in zal blijven vullen. Daarom heb ik ook gewacht met een review: het is een beetje stom een review op je blog te hebben terwijl je na een maand alweer met het boekje bent gestopt. Ik doe het nu iets meer dan 4 maanden, wat nog steeds wat pril is. En is het al een beetje een routine geworden om in te vullen? Ja en nee. Ik heb geen enkele vraag open staan tot nu toe, dus wat dat betreft wel, maar ik pak het boekje er lang niet elke avond bij. Soms ben ik te moe om er nog aan te denken en val ik meteen in slaap! Wel helpt het erg goed dat het boekje op mijn nachtkastje ligt. Als ik hem in een la had liggen, was ik hem zeker allang vergeten.

AR-0346

Ik vind het principe van dit boekje superleuk. Er zijn veel versies van dit soort boekjes in omloop, dus je keuze is reuze! Als jij bijvoorbeeld liever een tekening maakt per dag, of gewoon een zin opschrijft in plaats van een vraag beantwoordt, dan kan dat ook. Ze zijn er in het Engels (zoals de mijne) en in het Nederlands. De keuze is aan jou! Wel kan ik je adviseren bij één boekje te blijven. Dit is al genoeg om aan te blijven denken!

Ik hoop wel dat ik het vol blijf houden. Het is superleuk om terug te lezen als ik straks weer een stuk ouder ben, denk ik! Je ontwikkelingen verlies je snel uit het oog, maar zijn een belangrijk aspect van het leven. En overigens: mijn zus heeft dat boekje inmiddels al anderhalf jaar. De laatste keer dat ik het er met mijn moeder over had, vertelde ze me dat mijn zus al aan haar tweede jaar begonnen is! En zij was vroeger altijd degene die moeite had met het bijhouden van dagboeken. Als het haar al goed lukt, dan jou en mij ook!

Ik kan je zeker aanraden om een dergelijk boekje aan te schaffen. Het is zo’n leuke en gemakkelijke manier om je leventje te documenteren!

Schrijf jij in een dagboek?

Liefs,
Annabel Rianne

2 gedachtes over “Books || Q&A a day – 5 year journal

  1. lotteromijn zegt:

    Hij ligt bij mij ook op mijn nachtkastje en ben aan het tweede jaar bezig 🙂 Het is heel grappig om je gedachten van vorig jaar terug te lezen! Ik vergeet hem wel eens in te vullen maar meestal gebeurt dat alleen als ik een paar daagjes niet thuis slaap. Op mijn nachtkastje ligt hij voor mijn neus 🙂 xxx

    Like

Geef een reactie

