Book review || Voor jou

Ik heb een van mijn leesdoelen van dit jaar eindelijk voltooid: een Nederlands boek lezen! Zoals je op mijn blog waarschijnlijk al gezien hebt, lees ik voornamelijk mijn boeken in het Engels. De taal is mooi, de verhalen spreken bij mij goed tot de verbeelding en ik geniet van de Engelse manier van verwoorden. Maar om mijn Nederlands niet te laten verslonzen wil ik ook graag meer in mijn eigen taal lezen. Dat is nu voor het eerst sinds hele lange tijd gelukt! Me Before You, ofwel Voor Jou, was het boek dat ik uitprobeerde. Wat vond ik ervan? Lees mee!

Titel: Voor Jou
Auteur: Jojo Moyes
Verschenen op: juni 2013
Pagina’s: 405
Uitgever: Uitgeverij de Fontein
Eerste zin: “Als hij uit de badkamer tevoorschijn komt, is zij wakker en zit ze tegen de kussens geleund te bladeren in een van de reisbrochures die naast zijn bed liggen.”

Louisa’s wereld is klein. Ze werkt in een café om de hoek en woont nog bij haar ouders, en hoewel ze ergens wel weet dat haar vriend Patrick niet de liefde van haar leven is, passen ze goed genoeg bij elkaar. Lekker overzichtelijk. Wills wereld is ook klein. Vroeger had hij alles wat hij zich kon wensen – een goede baan, avontuurlijke vakanties, een mooie vriendin – maar door een ongeluk zit hij in een rolstoel, verlamd vanaf zijn nek. Door de chronische pijn en zijn wanhoop ziet hij maar één uitweg.
Wanneer Louisa haar baan kwijtraakt, gaat ze aan de slag als Wills verzorger, en het duurt niet lang voor de tegenpolen botsen. Als ze ontdekt wat Will voor ogen heeft, besluit Louisa alles op alles te zetten om hem van gedachten te doen veranderen. Maar hoe overtuig je iemand dat er nog zo veel avonturen te beleven zijn, als je zelf de wereld niet durft te ontdekken?

AR-0374

In het boek leer je Louisa, ofwel Clark, goed kennen. Ze heeft maar een saai leventje, dat totaal wordt omgegooid wanneer ze Will ontmoet. Hij is zijn levenslust kwijtgeraakt sinds zijn ongeluk, en wil eigenlijk alleen maar dood. Maar hij heeft zijn ouders beloofd nog 6 maanden te wachten, en zij huren Louisa in om hem te verzorgen. Het is niet zo zeer verzorgen als je het goed wilt beschrijven, maar meer gezelschap houden. Ze is er elke dag, en ook al hebben ze veel meningsverschillen, groeien ze toch naar elkaar toe.

Het verhaal over Louisa en Will is erg mooi. Hun interactie is komisch en vermakelijk. De dingen die ze meemaken zetten je erg aan het denken: waardoor laat je je kwaliteit van leven nou werkelijk bepalen? En wat zou jij willen als je in een zelfde situatie als Will zou belanden? Vind je de acties van zijn ouders begrijpelijk? En Louisa’s reacties? Dit is niet zomaar een chicklit: het verhaal komt veel harder aan en is daarin origineel.

AR-0388

Ik heb ontzettend genoten van het verhaal. Uiteraard wist ik al waar het zou eindigen (ik heb de film al gezien, en wist daarvoor al af te leiden wat het verhaal zo tragisch zou maken), maar het verhaal van Louisa en Will sprak me toch erg aan. Ik heb elke bladzijde genoten van het verhaal. Ik was bang dat dit niet het geval zou zijn, omdat ik al eerder een verhaal van Jojo Moyes halverwege achter me heb gelaten (De laatste liefdesbrief). Ik heb het boek erg lang uitgesteld om te lezen, maar ben blij er toch voor gekozen te hebben het boek een kans te geven.

AR-0385

Ook heeft het me erg verbaasd hoe weinig ik me liet beïnvloeden door de Nederlandse taal. Normaliter kon ik me niet goed inleven in Nederlandse verhalen: ze spraken me veel minder tot de verbeelding. En ook al moest ik erg wennen aan de schrijfstijl in het Nederlands, toch pakte het boek goed uit in het Nederlands. Gelukkig!

Waarom ik dit boek toch niet 5/5 sterren geef, is omdat ik net wat miste bij de beschrijving van het einde. Ik had verwacht keihard te moeten huilen. Ik was al 3 weken lang geïnvesteerd in de karakters en was van ze gaan houden… Maar toch bleef het bij gevoelige oogjes. Terwijl ik juist graag huil bij emotionele verhalen, gebeurt het me bijna nooit. Ik had zoveel zin in een fijne huilpartij! Maar toch deed de beschrijving voor mij net een beetje onder. Zo jammer… Maar voor veel anderen is dit niet het geval, ik lees van veel reviewers dat ze gehuild hebben. Ben ik dan echt zo’n koude kikker?

Beoordeling

AR-0382

Ik vond het een heerlijk verhaal, en heb genoten.Ik wil hem graag 4,5 hartjes geven, maar die heb ik niet. Misschien is het tijd om die in te voeren, maar ik zoek nog even naar een manier om die te implementeren. Neig ik voor nu toch meer naar 4 of 5 hartjes? Nou, dan 5! Dit is het ideale boek wanneer je vakantie hebt: een heerlijk verhaal vol liefde en familie.

Lees jij liever in het Nederlands of Engels?

2 gedachtes over “Book review || Voor jou

1. lotteromijn zegt:

Ik heb het boek in het Engels gelezen en moest heeeel hard huilen toen ik de brief van Will las aan het einde. En ik had dat totaal niet verwacht want ik huil zelden als ik een boek lees. Misschien heeft de film toch je beeld van tevoren ietsje te veel gevormd.

Like