Tag || Dit of Dat boekentag

Ik zag deze tag over boeken langskomen bij Myrthe op boekwonderaar.nl. Ik vond het een erg leuke tag, en wilde hem zelf ook graag invullen! Want jullie zien reviews van mij, tags over karakters… Maar misschien is het ook wel leuk iets meer over mijn reading habits en voorkeuren te weten! Bij deze dus: de ‘dit of dat?’ tag!

Audio boek of echt boek?

Ik heb vroeger twee keer geprobeerd een audio boek te beluisteren, terwijl we in de auto zaten op vakantie. Ik wilde graag verhalen beleven, maar lezen in de auto zorgt ervoor dat je de omgeving niet goed ziet (en kan voor misselijkheid zorgen, al had ik daar toen nog niet zo’n last van). Maar beide keren viel ik na enkele minuten al in slaap! Nou, dan heeft een audioboek niet echt nut 😉 Wel wil ik het graag weer gaan proberen: voor tijdens het strijken of schoonmaken, want dan lijkt het me heerlijk om een verhaal te beluisteren terwijl je bezig bent! Ik ben echter nog op zoek naar een niet al te duur audioboek, die met een fijne stem wordt verteld. Maar voor nu kies ik dus voor echte boeken!

Zachte kaft of harde kaft?

AR-0063

Ik koop voornamelijk paperbacks. Omdat ze goedkoper zijn! Hardcovers vind ik wel mooier, en ze lezen ook fijn: ik zet hem gewoon tegen de muur als ik in bed op mijn buik lig te lezen, of hij blijft openliggen op mijn schoot. Maar ik heb er niet altijd het geld voor over… Aan paperbacks ben ik inmiddels gewend. En ze hebben ook wel weer hun charme!

Fictie of non-fictie?

AR-0218

Fictie. Ik houd van dystopische verhalen en verhalen met een bovennatuurlijk tintje, en die vind je niet in non-fictie helaas!

Harry Potter of Twilight?

Ik heb vroeger Twilight gelezen. Echter was de serie na boek één voor mij al niet meer wat ik hoopte dat het was, en heb ik deel 4 niet eens uitgelezen (werd over alles al gespoild voor ik de kans kreeg dit boek te lezen). Harry Potter heb ik al meerdere keren van start tot eind gelezen, en ik kijk nog steeds graag de films. Ook wil ik in de zomer weer aan een reread beginnen: ik heb de boeken niet zelf (komt er nog wel van!) maar heb ze inmiddels wel digitaal. Ik heb er nu al zin in! Geen moeilijk  keuze dus: Harry Potter it is!

Lenen of kopen?

AR-0562

Kopen. Ik heb geen goede ervaringen met lenen. In de bieb zaten er vroeger altijd koffievlekken op boeken, of vond je opeens een snotje of haar van een vorige tijdelijke eigenaar. BAH! Ook vond ik de boeken stinken. Geef mij maar een boek dat echt van mij is, die ik voor het eerst opensla. Ruikt heerlijk naar nieuw boek, en als ik er ooit een haar vind is hij tenminste van mij. Lenen van vrienden kan niet: mensen om mij heen houden niet zo van lezen 😦 En als ze lezen, willen ze van mij lenen! En ook dat doe ik liever niet. Want wat als je boek helemaal gehavend terug komt? Dan kan ik je geen vriend meer noemen, sorry. En ik heb liever niet dat dat gebeurt.

Boekenwinkel of online?

Beide. Ik ga ontzettend graag naar de boekenwinkel, houd ervan om er uren rond te snuffelen. Maar dan het liefste bij de Waterstones in Amsterdam. Mijn boekenwinkel heeft gewoon vaak niet wat ik zoek! De Engelse YA-kasten zijn schaars. Jammer! Dan moet ik dus naar het internet om ze te bestellen, en dat bevordert het bestaan van boekenwinkels niet. Maar om elke keer naar een andere stad te reizen om boeken te kopen, dat gaat me ietsje te ver… En het is gewoon ook ontzettend leuk om een pakketje te verwachten!

Standalone of trilogie?

AR-0572

Ook weer beide, oeps. Ik lees ontzettend graag trilogieën en heb die dan ook voornamelijk. Maar soms is het gewoon heel fijn om één boek te lezen, die dan ook meteen zijn verhaal afrondt. Zeker met contemporaries vind ik dit fijn!

Zwaar & dik of lief & kort?

Beide, afhankelijk van waar ik zin in heb. Maar als ik moet kiezen voor de rest van mijn leven één van de twee? Doe me dan maar zwaar & dik. Dan heb ik volgens mij wat meer keuze voor wanneer ik volwassen(er) word. Mag het dan wel dat ze dat zware dikke boek opdelen in drie exemplaren? 🙂

Lezen in een knusse omgeving of in de zon?

OOK allebei! Ik houd er ontzettend van om in de winter op de bank de hele avond te lezen. Onder een dekentje met alle kussens om me heen, een grote kop thee naast me en de kerstboom aan. Maar de laatste maanden ben ik het buiten lezen erg gaan waarderen. Als de zon schijnt en het is lekker weer, dan wil ik het liefst de tuin in! We hebben, sinds we vorige zomer verhuisd zijn, voor het eerst in jaren een plek om privé buiten te zitten. Daar wil ik dus gebruik van maken! En wie vindt het nou niet fijn om buiten te zitten met een goed boek, wat wijn en snacks, en dan ook nog eens een lekker kleurtje te krijgen?

Mijn vriend is van plan een zithoek te bouwen in onze tuin, deze zomervakantie. Ik vermoed dat ik nóg veel vaker buiten te vinden ben wanneer die er eenmaal is!

Máár, niemand mag mijn winterse leessessies wegnemen. Ik ga dus niet kiezen!

Warme chocolademelk of koffie?

www.iwcstockholm.se_

Koffie. Ik bedoel, als je bovenstaande foto ziet kan je toch niet afslaan?! Ik houd van chocolademelk, maar ik maak het veel minder vaak dan ik denk. Ik heb het afgelopen winter maar een handvol keren zelf gemaakt! En koffie drink ik elke dag met liefde! Het grootste nadeel van choco is dat ik er zo vol van ga zitten. Maar weet je wat pas lekker is? Chocokoffie! Best of two worlds 😉 Ik maak een pot koffie voor mij en mijn vriend, en ondertussen warm ik een half kopje melk op in de magnetron. Chocopoeder erbij, en afvullen met de koffie! Dat is écht goddelijk, en zit je toch een stukje minder vol van. Probeer het eens als je van beide houdt!

Eerst de recensie lezen of zelf beslissen?

Over het algemeen lees ik op Goodreads recensies van mensen die ik vertrouw en wat onbekenden, voor ik beslis of ik een boek wil lezen. Ik lees liever met zekerheid een fantastisch boek, dan dat ik weken met smart wacht op een bestelling die vervolgens erg tegenvalt. Maar soms laat ik me niet meeslepen door meningen van anderen: als ik naar de boekenwinkel ga en ik zie een onbekend boek dat interessant klinkt, dan koop ik hem. Zo kom ik nogal vaak minder bekende pareltjes tegen, die ik anders niet gelezen zou hebben! Dit had ik bijvoorbeeld met The Host, die ik vóór Twilight las. Dat is maar goed ook, want als ik Twilight eerst uit het rek had gepakt had ik dit boek waarschijnlijk nooit gelezen. Terwijl ik hem ondertussen al 3 keer heb gelezen en denk dit binnenkort weer te doen!

Zo, nou weet je wat meer over mij! Ben je het op de genoemde punten met me eens of oneens?

Het lijkt me leuk om wat mensen te taggen! Dus MarciaRowan en Maria, lijkt het jullie leuk om deze tag in te vullen? 🙂

Liefs,
Annabel Rianne

Een gedachte over “Tag || Dit of Dat boekentag

Geef een reactie

