Book Review || Illuminae

Na een leesdip zit ik nu eindelijk weer in de flow. Daarom dus eindelijk weer een keer een boekreview op mijn blog! Ditmaal Illuminae, een boek met een toch wel heel erg bijzondere layout en een nog bijzonderder verhaal. Lees mee!

Titel: Illuminae
Auteur: Amie Kaufman, Jay Kristoff
Verschenen op: 20 oktober 2015
Pagina’s: 599
Uitgever: Knopf books for young readers
Eerste zin: “So here’s the file that almost killed me, Director.”

Synopsis

AR-0654

Die ochtend dacht Kady nog dat het uitmaken met Ezra het moeilijkste was wat ze ooit zou moeten doen. Die middag werd haar planeet ingevallen.

Het is 2575, en twee concurrerende mega-corporaties zijn in oorlog over een planeet – een met ijs bedekte vlek aan de rand van het universum. Beetje jammer dat niemand de mensen die daar woonden hiervan op de hoogte bracht. Terwijl de vijand hen een enorme vuurregen bezorgt, moeten Kady en Ezra – die nauwelijks nog met elkaar praten – zich samen zien te redden. Ze belanden gelukkig op een evacuatie-vloot.

Maar hun problemen beginnen pas net. Een dodelijke plaag is uitgebroken en muteert, met angstaanjagende resultaten; de AI (artificial intelligence) is mogelijk meer vijand dan hulp; en niemand van de leidinggevenden wil zeggen wat er écht aan de hand is. Terwijl Kady zich een weg hackt door de kluwen van data, wordt het duidelijk dat maar één iemand haar kan helpen om de waarheid aan het licht te brengen: de ex die ze had gezworen nooit meer te spreken.

Mijn mening

AR-0660

Dit boek is in alle opzichten origineel. Het verhaal is anders dan ik ooit heb gelezen en was daardoor spannend en vernieuwend. Maar hiernaast is ook de layout van dit bijzondere boek heel anders. Kijk maar eens naar de volgende foto’s:

AR-0666

AR-0673

AR-0670

AR-0676

Het verhaal wordt niet verteld zoals normale boeken, maar bestaat uit allerlei verschillende soorten documenten: chatgesprekken, e-mails, stukken uit dagboeken, documentaties van surveillance-tapes en de data van Aidan, de artificial intelligence zelf. Dit is erg bizar, en was in het begin erg wennen. Toch geeft het het boek extra kracht. Je merkt helemaal niet dat het anders leest, en kunt juist helemaal opgaan in het verhaal.

AR-0672

Ook het verhaal zelf is ontzettend goed uitgewerkt. Je blijft op het puntje van je stoel zitten om er achter te komen wat er nou daadwerkelijk aan de hand is! Het verhaal neemt onverwachte wendingen, en blijft daardoor van de eerste tot de laatste bladzijde spannend.

Ook al wordt het verhaal op zo’n bijzondere manier verteld, toch raak je de weg niet kwijt – ook al komen er best veel personages voor in het verhaal. Omdat het verhaal eigenlijk een gevuld dossier is dat wordt overhandigd, wordt bij nieuwe documenten via een clipart kort geïntroduceerd waar het over gaat. Dit maakt het verhaal erg overzichtelijk!

Dit boek is zo bijzonder, en vertelt ook nog eens een ijzersterk verhaal. Ik kan hem je van harte aanraden om hem te lezen!

Mijn oordeel

Het boek zal me nog een hele tijd bijblijven, en ik kan niet wachten tot ik deel 2, Gemina, in mijn handen heb. Ik ben ontzettend benieuwd wat er allemaal nog meer staat te gebeuren! Dit boek krijgt gewoon de volle 5/5!

5 hearts

Liefs,
Annabel Rianne

3 gedachtes over “Book Review || Illuminae

Geef een reactie

