Book review || Harry Potter & the Cursed Child

Al een tijdje stond ik te popelen om het nieuwe Harry Potter-boek te lezen. Ik was zo ontzettend benieuwd naar het boek van het toneelstuk, dat ik niet kon gaan bekijken! Ik vond al snel een ebook-versie, en op de dag dat ik mijn ereader cadeau kreeg van mijn vriend (voor mijn verjaardag) zette ik hem erop, en las hem diezelfde dag nog uit. Lees mee naar wat ik vond van Harry Potter and the Cursed Child!

Titel: Harry Potter and the Cursed Child
Auteur: John Tiffany, Jack Thorne, J.K. Rowling
Verschenen op: 31 juli 2016
Pagina’s: 227
Eerste zin: A busy and crowded station.

Synopsis

AR-0732

Het achtste verhaal. Negentien jaar later.

Gebaseerd op een origineel verhaal van J.K. Rowling, Jack Thorne en John Tiffany is een nieuw toneelstuk – het achtste verhaal in de Harry Potter serie en het eerste officiële HP-verhaal in theaters.

Het was altijd moeilijk om Harry Potter te zijn, en het is niet veel gemakkelijker nu hij een overwerkte medewerker is bij het Ministerie van Magie, een echtgenoot en vader van drie naar school gaande kinderen.

Terwijl Harry worstelt met een geschiedenis die weigert te blijven waar hij hoort, strijdt zijn jongste zoon Albus met het gewicht van een beroemde familie op zijn schouders. En terwijl geschiedenis en heden met elkaar versmelten, leren zowel vader als zoon de oncomfortabele waarheid: soms kan duisternis van onverwachte plekken komen.

Mijn mening

Laat me dit voorop stellen: dit is niet boek nummer 8. Je moet het boek lezen als een los iets, niet behorend bij de 7 boeken geschreven door J.K. Rowling. Want ze heeft dit boek niet geschreven, slechts het script goedgekeurd. En dat merk je.

AR-0735

Ik had gehoopt me weer helemaal onder te kunnen dompelen in de wereld van Harry, Ron en Hermoine. Ik had er zin in, en ik kon niet wachten om te beginnen met lezen! Maar telkens als mijn vriend me vroeg ‘en, hoe is het boek?’, zo ongeveer elke 50 bladzijdes, moest ik antwoorden dat ik niet wist wat ik ervan moest vinden. Het was HP alright, maar naast dat naamplaatje dat er op zat wist ik niet of het nou wel echt de wereld van magie was die ik kende…

Een van de belangrijkste dingen? Het voelde niet als hun wereld, omdat de karakters totaal anders waren. Harry, Ron en Hermoine waren totaal niet zoals in de boeken van Rowling! Ze gedroegen zich anders, en zeiden en deden dingen die totaal niet bij hun karakter pasten. Een van de ergste dingen? Harry was een slechte vader voor zijn zoon Albus. Hij gaf zelfs aan dat hij nooit een vaderfiguur had gehad, en dat hij daardoor niet wist wat hij in situaties moest doen. Pardon? Wat denk je van Sirius, Lupin, Dumbledore, de Weasleys en zelfs Snape? Heb je van hen helemaal niets geleerd? Dat geloof ik niet.

AR-0737

Albus, de hoofdpersoon van het verhaal, was een redelijk realistisch personage. Hij had er moeite mee de zoon van de beruchte Harry Potter te zijn, omdat hij het gevoel had zichzelf continu te moeten bewijzen. Dat kan ik me goed voorstellen, hij staat natuurlijk veel meer in de schijnwerpers dan zijn medestudenten. Maar toch gedroeg hij zich af en toe vreemd. Ik kon niet helpen te denken dat hij soms wel beter na kon denken. Hij was op een gegeven moment 15/16, maar voelde nog steeds aan als 12. Dat was jammer!

De beste karakters in het verhaal vond ik Draco en Snape. Snape omdat hij Snape is, en Draco omdat hij de meest realistische ontwikkelingen doormaakte. Grappig eigenlijk dat ik dit voelde, want in de originele serie had ik een hekel aan Draco. Terwijl hij nu het meeste van mijn respect verdiende.

AR-0738

Het plot zelf? Die vond ik onorigineel. Er zijn geen nieuwe elementen aan het verhaal toegevoegd, maar er werden juist ontzettend veel dingen gerecycled. Het verhaal gaat namelijk erg veel over tijd-reizen, met een time-turner zoals boek 3. Daardoor gaan we terug naar momenten uit de originele serie. Dat was erg jammer! Ook zat het plot vol met gaten: erg veel dingen werden niet uitgelegd (waarom niet? Het is niet alsof ze er geen tijd voor hebben, het toneelstuk duurt 3 uur). De time-turner had in dit script bijvoorbeeld een heel andere functie – iets wat het voorheen nooit kon. Daarmee spreken ze alles van voorheen tegen!

Ook was ik niet echt onder de indruk van het einde. Ik ga uiteraard niet vertellen wat er gebeurt, maar ik had het gevoel dat het weer onorigineel was, en ongeloofwaardig. Want hoe dit gekund moet hebben, dat weet ik niet. En dat wordt uiteraard natuurlijk weer niet uitgelegd.

AR-0741

Ja, het is op zich heel fijn dat ze het script hebben uitgebracht als boek. Nu kan namelijk iedereen er van genieten, ook de mensen die niet naar het toneelstuk toe konden! Maar toch was ik veel blijer geweest met een echt boek, dan alleen het script. Deze liet wat te wensen over, voornamelijk met beschrijvingen van locaties. Ik begrijp dat een uitgebreide beschrijving voor een director niet nodig is, maar voor ons lezers zou het fijn zijn iets van de magie van Hogwarts, het ministerie en andere locaties mee te krijgen tijdens het verhaal. Deze miste ik!

Uiteindelijk voelde dit boek alsof ik een fanfiction van Harry Potter las – geen nieuw verzonnen materialen, een totaal vreemde schrijfstijl en vreemde karakters. Het voelt als een boek dat niet gepubliceerd had moeten worden, maar die online genoeg views had gekregen. Erg jammer dat J.K. Rowling haar naam hierop heeft staan, eigenlijk.

Mijn oordeel

Jup, ik was niet positief. Ik ben door het verhaal heen gevlogen, maar het heeft me teleurgesteld achter gelaten. Ik geef het boek 2,5/5.

Heb jij the Cursed Child al in handen?

Liefs,
Annabel Rianne

4 gedachtes over “Book review || Harry Potter & the Cursed Child

  1. Marcia zegt:

    Ik was eigenlijk niet van plan om dit boek te gaan lezen, maar nu ik hoor dat Draco en Snape er een grote rol in spelen.. Voor mijn favoriete karakters zal ik dit boek dan misschien toch ooit een kansje geven 😉

    Like

    • Annabel Rianne zegt:

      Snape heeft helaas een kleine rol, maar was wel kloppend met zijn karakter toen hij er was. Draco heeft een best grote rol gelukkig, hij was het beste personage naar mijn mening!
      Overigens zou ik dit boek alleen lezen met hele lage verwachtingen. Dan is hij misschien nog ok!

      Liked by 1 persoon

  2. lotteromijn zegt:

    Ik ben er ook nog in bezig en dat ik het niet steeds oppak en meeneem overal naartoe, zegt genoeg voor mij… Het is wel ok maar ik vond de beschrijvingen in de vorige boeken juist zo goed en die ontbreken nu compleet, zoals wat er gebeurde in een klaslokaal, en de dingen die ze moesten leren etc…

    Like

Geef een reactie

