Personal || Foto’s photoshoot

Toen ik nog wekelijkse updates schreef (oeps…) vertelde ik dat ik foto’s van me had laten maken door een vriend, die bezig was met een project voor de fotoacademie. Hij was specifiek op zoek naar meiden van de TU/e, en onder die categorie val ik natuurlijk! Ik ontving de foto’s al redelijk snel, maar kon ze nog niet online delen omdat hij nog met zijn project bezig was. Het is nu al weer een hele tijd geleden, maar ik wil ze alsnog delen. Ik ben er zelf heel blij mee! Kijk mee!

Het originele project dat hij in ogen had, was om te kijken naar de specifieke motoriek en het gedrag van technische studenten, en om die vast te leggen. Ik had me na die beschrijving dus niet echt voorbereid: gewoon mijn normale make-uproutine gevolgd, en wat verschillende setjes shirts meegenomen. Waar ik me mezelf in zou voelen. Eenmaal aangekomen vertelde hij me dat hij dat project had losgelaten, en dat we gewoon mooie portretten zouden schieten om te kijken of hier toevallig een nieuw project uit zou komen rollen. Dat vond ik helemaal niet erg, want zijn portretten zijn altijd erg mooi!

Tijdens het foto’s maken vroeg hij me of ik mijn haar vast wilde doen. Ik draag mijn haar nooit op een staart, omdat mij vroeger altijd verteld werd dat ik dan een klein hoofd kreeg en dat ik er leuker uit zie met mijn haar los. Stomme redenen natuurlijk, je moet eenmaal doen wat je zelf leuk vindt, maar toch had ik dat altijd in mijn achterhoofd als ik met mijn haren vast de deur uit ging. Dat maakte me onzeker. Ik was dus best verbaasd toen hij me dat vroeg: zou dat mooi op de foto staan dan?

Vervolgens vroeg hij me ook nog eens om de andere kant van mijn gezicht te fotograferen. De kant die ik zelf nooit op de foto zet: ik heb het gevoel dat de andere kant mooier is in foto’s. Weer iets dat hij anders zag dan ik, dus! We begonnen hierover te praten: dat het vreemd voor mij was om te ondervinden dat hij júíst mijn andere kant wilde zien, met haren vast. Iedereen ziet iets anders: de blik die iemand van jou heeft verschilt echt per persoon, je hebt niet een ‘mooie kant’ of één look die goed is. Je mag best experimenteren, je mag je eigen beslissingen nemen. Want ook al zegt iemand dat ze je nieuwe look niet mooi vinden, er zal altijd iemand zijn die het wél mooi vindt.

En weet je, ik vind de foto’s heel gaaf geworden. Met mijn haren vast, en met mijn gezicht van mijn andere kant. Zie de foto’s hieronder. De tweede foto is ongeveer hoe ik mijzelf altijd op foto’s zet, die kant van mijn gezicht. De eerste foto is dus totaal anders voor mij! Om het nog niet eens te hebben over de derde foto: eentje recht van voren. Dat zou ik zelf nooit bedenken, maar het is wel gebeurd!

rnl_0527

rnl_0460

rnl_0578

De moraal van het verhaal dus? Laat je niet vertellen wat je moet doen. Als jij iets leuk vindt, dan moet je dat lekker doen. Ik ga voortaan dus lekker mijn haar vast doen, in knotjes doen, kleding dragen die ik zelf leuk vind, etcetera. Doe lekker waar jij zin in hebt!

De foto’s van dit artikel zijn gemaakt door Remco Nagtzaam. Vind zijn site met portfolio en contactgegevens hier. Een klik op een foto leidt je ook naar zijn website!

Liefs,
Annabel Rianne

 

 

2 gedachtes over “Personal || Foto’s photoshoot

Geef een reactie

