Personal || Australia!

Jup, je ziet het echt. Een post van mij?? Ik ben al maanden niet meer op mijn blog geweest…

Ja, ik weet niet. De liefde voor bloggen was opeens totaal verdwenen, en ik hield me opeens alleen nog maar met andere dingen bezig. Ik kreeg veel meer contact met vrienden, waar ik helemaal in op kon gaan, en spendeerde mijn tijd lezend, films kijkend, en muziek luisterend. En natuurlijk inpakkend voor mijn stage. Nou, dat is al weer een tijdje geleden. Dit is al weer mijn vijfde week in Australië! En aangezien ik tíjden geleden (toen ik nog redelijk regelmatig blogde) had beloofd om updates over mijn stage te schrijven, dacht ik opeens: hé, dat moet ik maar eens doen! En nou, ik heb je wel het een en ander te vertellen. Vind je het dus nog steeds leuk om weer een keertje iets over mijn leven te lezen? Dan neem ik je mee op pad down under!

Mijn stage

Ik bevind mij nu op de University of Melbourne. Nou, als je hier op de campus rondloopt vraag je je af waarom we nog een “Groene Loper” in Eindhoven hebben. Wat een mooie campus hebben ze hier! Er staan veel oude gebouwen, er is ontzettend veel groen, en gelukkig schijnt vaak het zonnetje. Het weer is hier heel wisselend (“don’t like the weather in Melbourne? Wait 5 minutes” is hier een serieus gezegde), maar gelukkig regent het vaak als ik druk bezig ben met mijn stage in plaats van in mijn weekenden of rond reistijd. Tot nu toe heb ik geluk!

Ik bevind me nu bij de department of Chemistry. Jup, scheikunde, niet natuurkunde. Maar mijn onderzoek heeft raakvlakken met zowel natuurkunde als biologie (die ik zelf al combineer bij mijn Applied Physics master), dus dat is hartstikke ideaal! Om in een vogelvlucht te vertellen wat we nu gaan onderzoeken:

Je hebt fluorescentie (verval van geëxciteerde elektronen waardoor licht uitgezonden wordt, wordt bijvoorbeeld gebruikt in TL-buizen), maar je hebt ook fosforescentie (ook verval, maar dan op een veel langere tijdsschaal). Beide worden gebruikt om fluorescente materialen te meten en te kijken naar bijvoorbeeld reacties van cellen op bepaalde drugs of chemicaliën. Wat wij nu gaan doen: de twee methodes tegelijkertijd toepassen. We moeten de opstelling zo zien te maken dat eerst de fluorescentie gemeten kan worden (die is heel snel), en daarna de fosforescentie. Dat is wel wat gepuzzel, maar het is een ontzettend gaaf iets. Door die twee methodes te combineren kan je namelijk afbeeldingen creëren met veel hogere resolutie dan voorheen!

Je leest het al een beetje, het heeft niet eens zo heel veel te maken met scheikunde. Natuurlijk wel als je bijvoorbeeld chemicaliën aan cellen toe gaat voegen, maar deze technieken zijn ook toe te passen op andere raakvlakken. Je kan ze bijvoorbeeld ook gebruiken om te kijken wat er verandert in een zonnecel, als je de laag dikker maakt!  Ik vind het een ontzettend gaaf idee dat ik hierbij mee mag werken. En tot nu toe gaat het goed!

Mijn nieuwe persoonlijke leventje

Misschien wist je het al, misschien nog niet: mijn zus woont al een tijdje in Australië. Dat was dus ook de reden voor mij om hier op stage te gaan! Het is namelijk een erg grote stap om er opeens voor te kiezen naar de andere kant van de wereld te gaan, in je eentje. Ik vond het een superfijn idee dat zij aan de andere kant van mijn lange vlucht op mij zou staan te wachten!

Het is superfijn om weer met haar samen te zijn. Ik leer haar vriend en zijn familie wat beter kennen, en wij kunnen samen weer helemaal bijkletsen en naar elkaar toe groeien. Je snapt natuurlijk dat je toch wat van elkaar wegzakt als je zo ver van elkaar af zit continu! Dit is dus een superfijne manier om weer het contact op te pakken. En we zijn nog steeds dezelfde meisjes als vroeger, dus we kunnen nog steeds supergoed met elkaar omgaan en zijn het nog steeds over superveel punten eens, ondanks dat we zo lang van elkaar verwijderd waren!

Ook naast mijn zus heb ik natuurlijk contacten gelegd. In mijn office op de universiteit zit een tal andere masterstudenten en phd’s, waar ik het contact mee aan het opbouwen ben. Langzaamaan komt dat contact ook steeds meer op gang. Komende vrijdag hebben we een kerstborrel, een zomerse versie uiteraard, en ik denk dat daar het contact nog wel meer los zal komen. Dat wordt dus leuk!

Gelukkig heb ik nog steeds heel veel banden met mijn vrienden en familie in Nederland. We appen constant, skypen, en houden elkaar op de hoogte van alles wat in onze levens speelt. De enige valkuil? Tot superlaat wakker willen blijven om met mensen te willen kletsen, want dan is het natuurlijk overdag in Nederland… Jouw 2 uur ’s middags is mijn 12 uur ’s avonds. Ja, het tijdsverschil is maarliefst 10 uur!

Gave ervaringen tot nu toe

In de vijf weken dat ik hier ben, hebben we al ontzettend veel gave dingen gedaan en meegemaakt. Ik ben al meerdere keren met mijn zus gaan shoppen (dat hadden we gemist zeg, zo fijn om samen op pad te gaan in plaats van alleen!), we bezochten een sanctuary (soort dierentuin) maar alleen maar Australische dieren, gingen naar het beach house van de familie van mijn zwager, bezochten een interactief museum, en bezochten al enkele stadjes buiten Melbourne. Maar aangezien foto’s meer zeggen dan tekst, hierbij een paar foto’s van mijn gave belevenissen!

Heavesville Sanctuary

ar-0031

ar-0115

Jup, in de speciale vogelhokken waar je in kon gingen er vogels gewoon op je hoofd zitten! Deze vond onze haren vooral interessant omdat hij dacht er een nestje in te kunnen maken… Eerst foto maken, dan wegjagen, dan wegrennen, in die volgorde! Haha 🙂

ar-0163

Eindelijk weer samen met mijn grote zus! ❤

ar-0202

Dit is de hand van een wombat, die hij tegen het glas aangedrukt had terwijl hij sliep. Dat moest ik natuurlijk vastleggen!

ar-0249

Beach house + beach

In het eerste weekend zijn we naar het beach house geweest. Wat ga je daar doen? Wandelen op het strand met de hond natuurlijk! En ik nam, zoals altijd, mijn camera mee om foto’s te maken 🙂 Alles moet vastgelegd worden uiteraard!

ar-0095

ar-0141

Luna!

ar-0205

ar-0221

Artvo

Mijn zus ontdekte een heel gaaf museum via Instagram foto’s van vriendin in Melbourne. Het is een interactief museum, waar je als het ware in 3D tekeningen kunt gaan staan. Op de grond staat precies aangegeven vanaf waar je je foto moet maken, om zo het perfecte 3D beeld te creëren! We hebben ontzettend veel lol gehad en de foto’s zijn goed gelukt! Dit is toch iets wat niet iedereen heeft, haha!
P.s. ik heb de foto’s uiteraard bewerkt om de lijnen van plafonds en dergelijke tot een minimum te beperken. Zo lijken de foto’s nog echter!

ar-0383

ar-0462

ar-0492

ar-0569

ar-0652

ar-0670

ar-0684

Zangoptreden van mijn zus

Mijn zus zit op zangles, en deed mee aan het kerstconcert. En daar kon ik bij zijn! Ze zong een Nederlands liedje, extra speciaal dat ik er was dus want ik was de enige die kon verstaan wat ze zong, haha! Ze deed het supergoed en ik was beretrots ❤

ar-0030

Brighton beach

Misschien ken je Brighton beach in Engeland wel? Nou, er is ook een Brighton en dus een Brighton beach in Melbourne! Daar staan, net als in Engeland, heel veel schattige huisjes,waar je ontzettend leuke foto’s kunt maken. Het is echt een toeristisch plekje! We besloten er heen te gaan, en het was die dag heerlijk zonnig ook al was er bewolking voorspeld. En ik ben heel tevreden met de foto’s!

ar-0061

ar-0133

ar-0280

ar-0312

ar-0323

Diploma-uitreiking van mijn zus

Ja, nog iets speciaals waar ik bij kon zijn: de diploma-uitreiking van mijn zus voor haar master! Ze is nu afgestudeerd van de University of Melbourne. En niet zomaar afgestudeerd – met zo’n hoog gemiddelde dat ze gevraagd werd Valedictorian te zijn. Ze mocht dus een speech geven voor richting de 2000 man!

Al wekenlang bereidden wij ons voor: we gingen op pad voor een jurk, ik oefende een paar keer om make-up bij haar op te doen, en ze spendeerde ontzettend veel tijd aan het schrijven en leren van haar speech. En dat loonde: het was uiteindelijk een geweldige dag, en ze deed het fantastisch! Ik ben ontzettend trots op haar, en ben zo blij dat ik dit niet heb hoeven kijken via de livestream. Ik zat gewoon als VIP op de eerste rij! En uiteraard om deze dag vast te leggen zat ik daar met mijn camera in mijn handen. Kijk die prachtvrouw eens knallen!

ar-0460

ar-0523

Uiteraard moest ook de hoed gegooid en opgevangen worden 😉

ar-0575

Een prachtige afgestudeerde Master of Science en een heel trots zusje ❤

Zo, nu ben je weer even helemaal op de hoogte! Dus nu de vraag: hoe gaat het met jou?

Liefs,
Annabel Rianne

Geef een reactie

