Personal || Dingen die ik heb geleerd tijdens mijn stage

Mijn stage zit er al weer bijna op! De tijd is ontzettend snel gegaan: over 2 weken geef ik al weer mijn eindpresentatie, en dan is het al weer tijd om terug naar Nederland te gaan. Ik heb genoten de afgelopen weken! Ik heb nieuwe ervaringen op gedaan, veel geleerd bij mijn stage en kan terugkijken op een geweldige periode samen met mijn zus. Ik heb de afgelopen weken veel over mezelf en mijn omgeving geleerd – een van de grootste doelen van het op stage gaan natuurlijk. Ik laat je graag horen wat deze dingen zijn!

  1. Soms is afstand nemen precies wat je nodig hebt. De afgelopen weken heb ik afstand kunnen nemen van alles wat er in Nederland speelde: stress, verantwoordelijkheden, etcetera. Dingen waar ik mee liep te tobben heb ik eventjes totaal van me af kunnen laten vallen, omdat ik hier met een verse start kon beginnen. Nu snap ik pas wat een therapeutisch effect het weggaan op je kan hebben.
  2. Juist wanneer je voor langere periode weg gaat, kom je er achter wie er allemaal om je geven en wie niet. Al weken van tevoren zaten mijn twee beste vriendinnen te balen dat ik ging vertrekken, en ook nu houden we nog heel goed contact: we appen veel en skypen regelmatig. Maar er zijn ook vriendinnen die niet eens wisten wanneer ik vertrok. Waar ik niks van gehoord heb sinds ik weg ben. Prima, weet ik dat ook weer. Het doet pijn, maar geeft tegelijkertijd heel veel duidelijkheid over wie ik wel en wie niet aandacht hoef te geven vanaf nu. Mijn aandacht ga ik geven aan hen die het echt verdienen!
  3. Ik weet nu wat het ‘back to basic’ idee inhoudt. Hier leef ik van dag tot dag en doe ik waar ik zin in heb: ik haal bijvoorbeeld bijna iedere ochtend onderweg naar de universiteit een cappuccino, ik sport regelmatig en ik ben eindelijk weer begonnen met lezen. Ik zit totaal in mijn hoofd en voel me hier hartstikke comfortabel bij. Dit is hoe ik iedere dag wil leven!
  4. Ik heb eindelijk het échte ‘vaak sporten en gezond eten’-leventje meegemaakt. Mijn zus sport hier al erg lang en haalde me over om mee te gaan naar bodypump bij de gym. En met die paar keer ben ik verslaafd! Het is leuk, je voelt je er hartstikke sterk en zelfverzekerd door en ik maak ook nog eens langzaamaan wat vooruitgang. Ook loop ik een of twee keer per week hard op de loopband. En naast al dat sporten eten we ontzettend gezond: we maken receptjes uit het boek van Deliciously Ella, ontbijten met gezonde smoothies met havermout, en snacken met nootjes. Ik heb bijna helemaal geen zin in ongezond eten, dus dat is super fijn! (En als ik er wel zin in heb – nou, dan mag het ook!)
  5. Ik ben een kattenmens. Jup, ik heb een ommekeer gemaakt! Ik dacht altijd een hondenmens te zijn, maar het tegenovergestelde is gebleken… Bij mijn zus thuis hebben ze namelijk 2 honden en 1 poes. De honden zijn erg energiek en enthousiast, en bespringen je zodra je thuis komt. Ze likken je benen als je een keer een korte broek aan doet, of je voeten als je slippers draagt… En ze blaffen wat af. Ik heb er als ik eerlijk ben helemaal niks mee! De poes aan de andere kant, daar ben ik verliefd op. Zij is echt mijn maatje! Overdag laten we elkaar met rust, maar elke avond hebben we een knuffelmomentje. Ze is onwijs lief, heeft me pas 1 keer gebeten haha, en is ontzettend schattig. Ik wil haar meenemen naar huis!
  6. Ik kan niet meer zonder muziek. Voor ik op stage vertrok kocht ik een inklapbare koptelefoon en zette mijn Spotify op Premium: nou, ik had geen betere keuze kunnen maken! Dag in dag uit luister ik via mijn telefoon of laptop naar muziek. In de bus, in de auto (ik rijd niet haha, ze rijden hier links! Ik vertrouw mezelf niet), tijdens het rennen, altijd. Je zal me niet meer tegenkomen zonder koptelefoon! Ook mijn muzieksmaak is veranderd: niet meer de standaard top 40, maar meer classic rock en rock.
  7. Ik heb geleerd om me heen te kijken. Gewoon door wat tijd met mezelf te spenderen zie ik veel meer van wat er om me heen gebeurt. Dit heeft uiteraard ook te maken met het bewustere leven, en het loslaten van stress: ik leef niet meer van moment tot moment maar leef meer in het nu (I know, klinkt een beetje spiritueel haha). Zo let ik vaak op vogels, op hoe ze rondhuppelen of wegvliegen of een wesp aanvallen in de boom boven het zwembad. Ik word er heel rustig van.
  8. Er is maar één persoon die jou, onvoorwaardelijk, gelukkig kan maken: dat ben jijzelf. Dus als je ongelukkig bent, wacht dan niet tot iemand je er weer bovenop helpt – je zult het zelf moeten doen.

Welk moment heeft jou doen veranderen in je leven?

Liefs,
Annabel Rianne

Geef een reactie

